De Brug

Maandag, 25 november 2024

Al het nieuws uit Kampen, IJsselmuiden e.o.

Provincie probeert bypass alsnog doorvaarbaar te maken

Provincie probeert bypass alsnog doorvaarbaar te maken
Archieffoto van de bouw van de sluis in de bypass.
Foto: Jan van der Kolk
Redactie: Nick de Vries

(door Nick de Vries)

KAMPEN - Het is van groot belang dat de bypass vanaf de IJssel doorvaarbaar wordt tot het Drontermeer. Niet alleen voor het Kamper college, die de waarde van de eventueel te bouwen woningen daarmee omhoog ziet gaan, ook de provincie wil graag dat de recreatievaart straks bij Kampen linksaf kan. Op 30 november probeert zij de kamper gemeenteraad over te halen akkoord te gaan met een nieuw bestemmingsplan waarin dit mogelijk wordt gemaakt.

In november 2015 deed de Raad van State een uitspraak over de toekomst van de bypass waar eigenlijk zowel voor- als tegenstanders beteuterd naar luisterden. De bypass mocht worden aangelegd, maar hij mocht niet doorvaarbaar worden tot aan het Drontermeer. De reden: de grote karrekiet en de roerdomp, die zich ophouden rond de laatste 150 meter van het gebied, mogen niet worden verstoord. "De bevaarbare bypass was een gouden kans voor de gemeente Kampen", zei wethouder Gerrit Jan Veldhoen toen. "Op dit moment staan we helaas voor dichte slagbomen."

De bevaarbaarheid is voor Kampen van groot belang, omdat zij huizen in het gebied wil gaan bouwen. Volgens de wethouder wil ook de provincie graag dat de bypass alsnog bevaarbaar wordt. "Zij zien ook dat hiermee een unieke vaarroute gecreëerd kan worden waar zo’n 12.000 schepen recreatievaart gebruik van kunnen maken. Dat is een toeristische kans voor Kampen, maar ook voor de hele provincie Overijssel."

Aanpassingen

De provincie heeft lang op de uitspraak gestudeerd en denkt nu een aanpassing in de plannen gevonden te hebben die de doorvaarbaarheid alsnog mogelijk maakt. Hiervoor is een wijziging van het bestemmingsplan nodig die door de Kamper gemeenteraad goedgekeurd moet worden. Op 30 november hoopt zij de raad in een openbare bijeenkomst van de haalbaarheid en noodzaak te kunnen overtuigen.

Welke maatregelen de provincie precies wil nemen wordt uit de adviesnota waar het college dinsdag mee akkoord ging niet duidelijk. Gesteld wordt dat uit de uitspraak van de Raad van State valt af te leiden dat er wel zogenaamde 'mitigerende maatregelen' genomen kunnen worden. Dat zijn maatregelen die de negatieve effecten van, in dit geval het varen in het gebied, kunnen verminderen of wegnemen. Eerder in het traject noemde wethouder Veldhoen al eens een geluidswal als mogelijke denkrichting.

De kosten voor het opstellen van het nieuwe bestemmingsplan komen voor rekening van de provincie.

De provincie EN de gemeente Kampen kunnen hoog en laag springen: dit is zojuist gemeld aan Tweede Kamerleden. Wel "te toevallig" na het zojuist gisteren gehouden Wetgevings Overleg Water in de Tweede Kamer. Wordt vervolgd........
Corry | dinsdag 15 november 2016 17:49
Kop: "bevaarbaar" m.z. doorvaarbaar! "205" m.z. 2015! 12.000 m.z. 12?
Tweeduizendzeventien | woensdag 16 november 2016 00:58
@Tweeduizendzeventien Op het laatste puntje na :-), helemaal correct. Bedankt. Zo'n 32 schepen per dag door de bypass, dat lijkt inderdaad een vrij optimistische schatting. Maar dat is wel het getal dat ze voortdurend noemen.
Nick de Vries | woensdag 16 november 2016 11:46
Sinterklaas is in het land en dat merkt de politiek. Namens de provincie biedt het college van B&W de gemeenteraad een kadootje aan. Een gratis bestemmingsplan om het Reevediep alsnog volledig bevaarbaar te maken. Hierbij is een aantal aantekeningen te plaatsen. Allereerst heeft het hoogste rechtsorgaan van Nederland, de Raad van State, een dikke streep gezet door het bevaarbaar maken van het deel dat uitmondt in het randmeer. Het getuigt dan van weinig eerbied voor de rechtspraak een nieuw bestemmingsplan op te stellen. Daarnaast is de timing van dit voorstel curieus. Provincie en college hebben het nergens over de woningbouw, maar dit is toch echt de achterliggende reden om de volledige bevaarbaarheid erdoor te drukken. Een nieuw bestemmingsplan heeft daarom helemaal geen nut wanneer de raad in januari besluit dat het Reevedorp niet doorgaat. Ik neem dus aan dat de raad een besluit over dit bestemmingsplan afhankelijk maakt van het besluit in januari. Verder is dit een schijncadeau. Het gaat hierbij om gemeenschapsgeld en het maakt vanzelfsprekend niets uit of dat uit de gemeentelijke schatkist komt of uit die van de provincie. In feite biedt het college ons een sigaar uit eigen doos. En dit roept natuurlijk vragen op over de beeldvorming. Maken de provincie (lees Bert Boerman) en het college gemene zaken om hun eigen politieke huid te redden?
Brian Veltman | dinsdag 29 november 2016 16:58
Volledigheidshalve waren het voorheen toch altijd maar 10.000 bootjes, en zijn het er nu plotseling ruim 12.000 geworden (bron: Boerman?). Bij 52 weekenddagen, in een zonovergoten vaarseizoen, is het totaal op papier 12.480, bij 240 bootjes per schitterende vaardag. Er gaan al zo'n 10.000 bootjes door de Ganzensluis, richting het wel mooie Ganzendiep en Goot, dus de bypass trekt bij de eerdere 10.000 bootjes geen enkele extra boot richting Kampen. Nog daargelaten dat die bootjes Kampen 2x zouden moeten moeten bezoeken, vanaf de lelijke hoge bypassdijken en vanaf de IJsselkade. Of, nog erger, Koelewijn's bevaarbare Burgel. Gaat het om 12.480 extra bootjes en niet om 2.480 extra bootjes, dan is het de vraag of de Ganzensluis, nieuwe sluis en drukke Kamperstraatweg dit aankunnen.
Tweeduizendzeventien | woensdag 30 november 2016 05:56
Moet u ooit geld overmaken naar de provincie Overijssel voor de een of andere vergunning, waar de provincie Overijssel ook belang bij kan hebben, verwijs dan naar deze casus en het gelijkheidsbeginsel van de Grondwet. Is er een provinciaal belang, zoals het door een strooiwagen linksaf kunnen slaan op een door u gesaneerd terrein, dan vergoedt de provincie de kosten.
Tweeduizendzeventien | woensdag 30 november 2016 07:27