De cijfers liegen niet: Familiebedrijven zijn de dragers van de economie. Maar liefst 70 procent van alle bedrijven is een familiebedrijf. Samen zijn ze goed voor de helft van het bbp en maar liefst 1/3e van de werkgelegenheid. Onze familiebedrijven hebben Nederland door de crisis van 2008 gesleept, waardoor ze sindsdien eindelijk de lof en waardering krijgen die ze toekomt. Deze stabiliteit komt onder andere doordat ze solvabel zijn en minder afhankelijk van de financiering van banken. Ook zijn ze vaak trouwer aan hun personeel (niet direct snijden als het slecht gaat), waardoor ze na een crisis sneller weer op gang komen.
Een familiebedrijf heeft de unieke eigenschap de inzichten van vorige generaties te kunnen combineren met de potentie van de nieuwe generatie. Benut jij als ondernemer van een familiebedrijf de kracht van deze combinatie?
Kampen kent veel familiebedrijven, die diep geworteld zijn in de Kamper samenleving. Familiebedrijven met een sterk DNA en een sterk ‘sociaal kapitaal. Ze hebben goede relaties met klanten en leveranciers en ze zijn trouw aan hun personeel. Ondernemers kunnen deze familiewaarden als ankerpunt gebruiken binnen hun bedrijf. Het DNA draagt bij aan het imago van een bedrijf, maar ook aan de arbeidsmarktpositionering. Familiebedrijven stralen vertrouwen uit, wat vooral bij internationaal zakendoen een pré is.
De keerzijde van dit DNA
De combinatie van een bedrijf met een loyale werkomgeving, die zich richt op de ontwikkeling en het welzijn van medewerkers, is goud waard. Maar zorg wel dat je als familiebedrijf van je bestuurskamer geen exclusieve familieaangelegenheid maakt en open blijft staan voor adviezen van buitenaf. Zorg dat je ook doorpakt, als het moeilijk wordt. Focus niet alleen op loyaliteit, maar blijf ook kijken naar arbeidsmobiliteit en verbeterpotentieel.
De toekomst biedt veel kansen
Een groot aantal familiebedrijven gaat de komende jaren over in andere handen. Al dan niet komen ze in handen van een nieuwe generatie. Dit kan een langdurig proces zijn met emotionele kanten. Zo is het belang van een familie niet altijd het belang van een bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om tijdig met de voorbereiding te beginnen: Zorg dat je samen een helder plan opstelt, waarbij aandacht is voor het
zakelijke én het persoonlijke proces van alle betrokkenen. Ik denk hier graag in mee.
Jenneke Palland,
Accountmanager Rabobank IJsseldelta