Ze geven BHV-, VCA, Heftruck, EHBO en diverse andere trainingen, maar door Covid-19 konden ze bij Hofstra Trainingen aan de Stoomstraat in Kampen ruim tien weken lang noodgedwongen de deur dichttrekken en ‘met de armen over elkaar’ zitten. ‘Dat kost omzet. Natuurlijk’, zegt de altijd goedlachse Johan Hofstra.
‘We hadden al heel snel oplossingen bedacht, onze zaak ingericht op afstand houden, veiligheid, et cetera, maar we kregen geen toestemming om open te gaan’, klinkt het. Dus vroeg Hofstra ‘van lieverlee’ ook een vergoeding via de NOW-regeling aan. Welgeteld ontving zijn bedrijf 12.201 euro.
Gepaste afstand
Een verloren jaar, dit jaar 2020. ‘We halen het verlies dit jaar nooit meer in’, zegt Johan. Tenslotte kan hij zijn leslokalen niet volproppen met cursisten die nu nog allemaal ‘even versneld’ een VCA-certificaat moeten halen. Of het pand volstouwen met al die bedrijfshulpverleners die hun BHV-diploma dit jaar weer moeten verlengen. ‘Vanuit de BHV-wetgeving is al aangegeven dat het verlengen van de diploma’s nu even niet de hoogste prioriteit heeft. Het mag worden uitgesteld vanwege corona.’ Daar is Hofstra overigens niet rouwig om. Immers: hij kan met de beste wil van de wereld zijn pand niet volproppen en dat zou wel moeten, wil je het omzetverlies van twee, drie maanden ‘stilstand’ weer goed kunnen maken. ‘We hebben ons te houden aan de anderhalve meter afstand, dus hebben we andere tafeltjes in het leslokaal geplaatst; op gepaste afstand. Dat betekent dat er de helft minder cursisten in kunnen dan voorheen. Willen we de gemiste omzet inhalen, dan zullen we hele lange dagen moeten maken en dan heb ik veel meer instructeurs nodig, dus dat is niet de oplossing.’ En ach, als hij eerlijk is, is het allemaal minder dramatisch dan het lijkt.
Samen geklust
Al was hij zeker blij met de NOW-regeling, zodat de economische schade als gevolg van de coronacrisis niet alleen maar op zijn schouders rust. ‘We hebben ons in die 2,5 maand geen dag verveeld’, zegt hij. ‘We hebben klusjes opgepakt, hebben geschilderd en gesausd, én we hebben nagedacht over hoe we nieuwe diensten kunnen aanbieden, zodat we als bedrijf ook daar weer profijt van kunnen hebben.’ Zo ontstonden onder meer de combinatietrainingen, waarbij bedrijven hun personeel voor een paar trainingen tegelijk bij Hofstra Trainingen kunnen aanmelden. ‘Dat biedt bedrijven natuurlijk weer financieel voordeel en levert ons meteen een cursist op die drie trainingen achtereen gaat volgen.’ Kortom: winst voor iedereen. ‘We hebben plannen voor BHV-cursussen voor thuiswerkers, maar we denken ook aan het aanbieden van e-learning voor deze ‘nieuwe’ groep medewerkers.’ Tenslotte is de wereld door corona veranderd en verandert Hofstra Trainingen daar graag in mee. ‘Je kunt deze crisis zien als een bedreiging, maar wij zien het liever als een kans.’
Creatief en kritisch
Een crisis maakt creatief, zo wil hij er maar mee zeggen. ‘En het maakt ook dat we weer even kritisch kijken naar de kosten die we maken.’ Tenslotte moet er, als er geen geld wordt verdiend, gewoon geld worden bespaard, om zo iets van het verlies te compenseren. ‘De kosten lopen sowieso wel op. Vanwege alle maatregelen die je nu moet treffen.’ Dan heeft hij het niet alleen over pompjes met desinfectiemiddel en over de linten en stickers voor de routes door het pand. ‘De hygiëneregels zijn veel strenger, dus nu heeft iedere cursist een eigen masker en long voor de reanimatiepop waarop ze hun reanimatie- en beademingsoefeningen doen.’ Dat, en nog zoveel andere middelen die nodig zijn om de RIVM-regels na te leven, stuwen de kosten op, waardoor ondernemen in deze tijd nog lastiger wordt. Desondanks staat bij dit alles één ding voor Johan Hofstra als een paal boven water: ‘Onze prijzen gaan niet omhoog. Daar wil ik nog niet aan.’