De Brug

Donderdag, 21 november 2024

Al het nieuws uit Kampen, IJsselmuiden e.o.

‘Dankzij de NOW-regeling hebben we ontslagen kunnen voorkomen’

‘Dankzij de NOW-regeling hebben we ontslagen kunnen voorkomen’
Foto: Sven Scholten
Redactie: Nick de Vries
Door Alex de Jong @ Attest Communicatie

‘Was de NOW er niet geweest, dan had ons bedrijf er totaal anders uitgezien. Dan hadden we echt flink moeten reorganiseren’, vertelt Bart-Jan Gardebroek, directeur/eigenaar van BJG Groep. Voor diverse BV’s die onder deze groep vallen, vroeg zijn Finance afdeling de NOW-regeling aan om zo, bij flink dalende omzet, (een deel van) de loonkosten gecompenseerd te krijgen. ‘Noodzakelijk’, zo stelt de ondernemer, ‘want door de intelligente lockdown werden we van de ene op de andere dag geconfronteerd met een omzetdaling van gemiddeld 25 procent.’

De BJG Groep ontving in totaal een bedrag van ongeveer € 600.000,- voor drie BV’s. Ook voor de tweede ronde is de aanvraag ingediend en verwacht de ondernemer compensatie van de overheid.

Luchthavens als klant

BJG Groep beweegt zich in diverse sectoren. ‘Aan de ene kant doen we backoffice-dienstverlening voor uitzend- en detacheringsbureaus, maar we detacheren ook zelf diverse professionals. We zijn met ruim 300 BIM engineers actief voor opdrachtgevers in de bouwsector, wereldwijd’, klinkt het. ‘Net als heel veel andere bedrijven voelen ook wij de economische gevolgen van de lockdown als gevolg van deze pandemie. Door de intelligente lockdown ging alles op slot. De eerste week van april, in amper een week tijd, raakten we 25% van onze omzet kwijt. Dat hakte er flink in.’ Dus deed hij, op aanraden van zijn Finance afdeling, een beroep op de NOW-regeling. ‘Die is tenslotte door de overheid in het leven geroepen om de economische schade, ontstaan door de lockdown, eveneens een maatregel van diezelfde overheid, te compenseren.’

‘Voor één van onze bedrijven is Schiphol een grote opdrachtgever. Daar doen we ontzettend veel werk voor. Hier was de daling zeker tachtig procent.’ Overigens was Schiphol tot voor kort een ‘behoorlijk prestigieuze opdrachtgever’, zo vertelt hij. ‘Wie had gedacht dat vliegvelden nog een keer de zwakke broeders zouden worden? Ik niet’, klinkt het gelaten. Wereldwijd hebben de diverse onderdelen van de BJG Groep zeker negen vliegvelden als klant. De omzetdaling laat zich hier raden. ‘In korte tijd werden een aantal grote opdrachten uitgesteld. Uitgesteld, niet afgesteld, maar toch…. Het omzetverlies was bizar.

Het is ons overkomen. Dit is iets wat je als bedrijf normaalgesproken niet gebeurt. Schiphol boekte die week 95% omzetverlies, dus ja, dan gaan alle opdrachten ineens ‘on hold’. Om toch de eigen mensen bij zoveel omzetverlies aan het werk te houden, kun je aanspraak maken op de NOW. De NOW dekt natuurlijk niet honderd procent van je loonkosten.

Bij ons dekt het negentig procent van 25 procent van de loonkosten, waarbij die 25 procent correspondeert met het percentage omzetverlies dat we leden’, zo rekent hij voor. ‘Maar: als bedrijf moet je geen aanspraak willen maken op de NOW als je er mogelijk geen recht op hebt, want dan kun je het straks allemaal weer terugbetalen. Kortom: je moet daar wel heel zorgvuldig mee zijn.’

‘Oneerlijke crisis’

‘Het was zuur om te zien wat de lockdown teweeg heeft gebracht. In een week tijd zoveel omzet verliezen, is iets wat we normaal gesproken helemaal niet kunnen lijden en wat ook niet zou kunnen gebeuren. Absurd, gewoon. Onze klantenspreiding is gigantisch.

Onze grootste klant is misschien maar twee, drie procent van de omzet, dus deze daling was ongekend’, vertelt Bart-Jan. ‘Gelukkig is het omzetverlies als gevolg van de lockdown grotendeels opgevangen door de NOW. Kortom: we hebben deze moeilijke tijd kunnen overbruggen; precies volgens het boekje. Hierdoor hebben we niemand hoeven ontslaan. Maar hoe je het ook wendt of keert: die intelligente lockdown kost geld. Dit jaar maken we veel minder winst dan begroot.’ Desondanks wil hij niet ‘zeuren’ en relativeert hij graag. ‘Deze coronacrisis raakt natuurlijk iedereen. Maar laten we eerlijk zijn: het is wel een oneerlijke crisis, want het raakt de een veel meer dan de ander. De culturele sector, de horeca, de evenementenbranche… daar vallen absurd harde klappen, waar de food - denk aan supermarkten - door de crisis een supertijd hebben.’

Toekomst

‘Inmiddels zijn we keihard aan het werk geweest om andere markten aan te boren, maar die nieuwe omzet komt je natuurlijk ook niet van de ene op de andere dag aanwaaien’, stelt hij. ‘Toch verwachten we het jaar weer uit te gaan met het omzetniveau van het pre-corona tijdperk.’ Het betekent wel dat BJG Groep ook voor de tweede tranche loonkostensubsidie via de NOW heeft aangevraagd. En daarna? Verwacht hij mogelijkerwijs een tweede ‘intelligente lockdown’? ‘Nederland heeft het relatief gezien goed gedaan. Ik ben erg blij met wat de regering voor maatregelen heeft genomen. Mede dankzij de NOW-maatregelen zie je dit jaar nauwelijks faillissementen. Maar of er een tweede lockdown komt? Ik heb begrepen dat deze lockdown de overheid 100 miljard heeft gekost, dus dit kunnen ze echt geen tweede of derde keer doen. Maar het betekent wel dat we als samenleving de verantwoordelijkheid hebben om er samen voor te zorgen dat die tweede lockdown ook never nooit niet noodzakelijk zal zijn.’