De Brug

Vrijdag, 29 maart 2024

Al het nieuws uit Kampen, IJsselmuiden e.o.

‘Binnenstadondernemers, zorg voor duidelijk merk en identiteit’

‘Binnenstadondernemers, zorg voor duidelijk merk en identiteit’
Redactie: Nick de Vries
(door Alex de de Jong)

Is je winkel vlees, noch vis? Dan ga je de strijd om de gunst van de consument echt niet winnen. Dat werd duidelijk tijdens de online marketingwebinar van kampenhelpt.nl, georganiseerd door Roeland Tameling van Kampen Partners. Hij pleitte maandag 24 augustus voor ‘scherpe keuzes voor je eigen merk en identiteit’.

De workshop "wat maakt uw merk bijzonder?" werd vanwege corona online georganiseerd, met als doel de binnenstadondernemer het verschil te laten maken. ‘Als mens moet je weten waar je voor staat’, vertelde hij. ‘Dat maakt je interessanter. Als je met alle winden meewaait, ben je met niemand echt vrienden.’ Bij winkels is dat niet anders, zo is zijn overtuiging. Een vijftiental deelnemers kregen van de citymarketeer, die - gebruikelijk - als een razende Roeland zijn wetenswaardigheden spuwde, een lesje over Karl Jung en de door hem gedefinieerde archetypes.

‘Allemansvriendje’

‘Waarom is het zo belangrijk om stil te staan bij scherpe keuzes voor je eigen merk en identiteit? Omdat mensen moeten weten waar je voor staat en wie je bent. Dat maakt je interessanter als mens, maar ook als winkel, als merk.’ Daarna passeerde een hele rij voorbeelden van (landelijke) winkel(keten)s en werd de deelnemers gevraagd naar het imago van deze winkels. Zoals de Bijenkorf (‘exclusief, dure merken’), Action (‘Veel voor weinig’, ‘grabbelton; altijd een soort actiegevoel’). ‘Action heeft geen stijl? Vergis je niet! Action heeft heel duidelijk een eigen stijl. Het heeft een shabby uitstraling, er staan spullen in rolcontainers in het gangpad, maar dat is allemaal heel bewust’, zo verzekerde de marketeer. Daarna volgde de V&D. ‘Failliet’, ‘geen duidelijke keuze’, ‘allemansvriendje’, waren de online opmerkingen. Roeland: ‘Stuck in the middle. Ze durfden niet te kiezen, dus ging het bedrijf ten onder. Ik gun jullie dat mensen jullie wel te zien staan!’

Archetypes

‘Karl Jung heeft vastgesteld dat er in alle dromen en verhalen archetypes voorkomen; standaardtypes en karakters die je steeds weer in een andere variant ziet terugkomen.’ Zijn advies: ‘Als je concurrent een bepaald archetype gebruikt, kun jij je daartegen afzetten met jouw eigen type.’ Om te weten welk type je zelf bent, vulden de deelnemers online een test in. Met de uitkomst van deze test konden de ondernemers zich inlezen in hun eigen karakter en zich aansluitend nog meer focussen op wie ze zijn en wat ze (willen) uitstralen. Voor sommige deelnemers leverde dat verrassende inzichten op.

Zoetelief als minnaar

Gerlyne van de Poll (Zoetelief) kwam als ‘minnaar’ uit de archetype-test. ‘Grote vraag is dan’, zo vertelde Roeland, ‘hoe kun je je prijsbeleid bij dit type nog beter inzetten? Tenslotte ben je als minnaar niet aan het concurreren op prijs, maar probeer je met beleving meer te zijn dan je concurrenten die ‘gewoon chocolade’ verkopen. Misschien kun je klanten iets persoonlijks erbij geven, zodat mensen daardoor weer bij je terugkomen?’, zo sprak hij hardop. Zijn vraag aan iedereen (‘hoe kunnen we Zoetelief nog geiler maken?’) bracht de lachers op zijn hand en zorgde voor rode koontjes bij Gerlyne. ‘Nee, echt…’, ging de marketeer al brainstormend verder, ‘hoe kun je op de hormonen van mensen inspelen? Victoria’s Secret, hét archetype van een ‘minnaar’ concurreert ook niet op prijs, maar zoekt naar ‘iets’ anders. Hoe ga jij dat doen? Proef en ervaar avonden, misschien?’ Ook vroeg hij de ondernemer of ze haar grootste klanten wel kende. ‘Zeker’, was het antwoord. Roeland deed meteen een suggestie: ‘Nodig je top tien klanten uit om nieuwe producten bij je te komen testen. Ze zullen zich speciaal voelen als je ze vraagt om een avondje te komen proeven. Dat kost je als ondernemer weinig, maar je krijgt er veel voor terug. Denk aan veel bruikbare feedback omtrent je plannen. Maar ook zullen mensen hun positieve ervaring met je merk delen met anderen en zo meer mensen nieuwsgierig maken naar jouw product en jouw bedrijf.’