De Brug

Maandag, 25 november 2024

Al het nieuws uit Kampen, IJsselmuiden e.o.

Willien van Dam maakt haar debuut als theatermaakster met ’Het ezeltje’

Willien van Dam maakt haar debuut als theatermaakster met ’Het ezeltje’
Noémi Wiekeraad als kindermeisje met de kroonprins
Foto: Maarten van Gemert
Redactie: Maarten van Gemert

(door Maarten van Gemert)
KAMPEN – Met op de speelkast een bovenlicht zoals in de nabije Cellebroederspoort zit, werd vorig weekeinde ’Het ezeltje’ opgevoerd in het Stadspark. Feitelijk was het het theaterproductiedebuut van Willien van Dam. De ontwerpster van theaterpoppen had drie ezels gemaakt waarmee twee theaterstudenten het onbekende sprookje van Grimm levendig opvoerden.

Generaties
Als coach en programma- en poppenmaakster was dit de eerste keer dat Willien van Dam een theaterproductie van begin tot eind ter hand had genomen. Het sprookje van Grimm heeft ze herschreven naar deze (corona)tijd en de kindertijd meer uitgewerkt. Drie generaties van het ezeltje komen voorbij in de vorm van drie creaties met een grote aaibaarheidsfactor.
Zo ook genoten drie generaties in het publiek, inclusief passanten, van het openluchttheater. Noémi Wiekeraad (Kampen, theateropleiding Deltion) en Barbara Raap (Wijhe, theateropleiding ArtEZ) wisten geboeid en met bescheiden middelen een bij vlagen ontroerend en humoristisch stuk neer te zetten.
Alles draait om de langverwachte troonopvolger aan het hof die bij geboorte geen mooie prins maar een ezel blijkt te zijn. Diverse verwikkelingen volgen en dankzij zijn muzikale talent weet de ezel uiteindelijk toch de prinses in het huwelijksbootje te krijgen. Het spel op de panfluit is één van de vele mooie details in het stuk naast bijvoorbeeld de vraag of de prins netjes met twee woorden spreekt: “I-A”.


De kroonprins ziet in het water zijn ware gedaante (foto: Maarten van Gemert)

Coronacultuur
’Het ezeltje’ is één van de twintig projecten die subsidie heeft gekregen vanuit het snelloket dat de gemeente in mei in het leven riep om de culturele sector te ondersteunen. Het theaterstuk sluit hier naadloos op aan met de hoop en bemoediging die eruit spreekt. En ook in het stuk breekt een virus uit!
De diepere lagen die de grote mensen eruit mogen halen, schuilen ’m in vragen als ”Wanneer ben jezelf en wanneer doe je alsof” als ook over zelfacceptatie. Voor de sprookjes van Grimm geldt eveneens dat je de diepere lading er naar wens wel of niet uit mag halen.
Willien van Dam is na afloop blij en opgelucht. De voorstellingen zijn goed verlopen en de reacties positief. Sinds 2010 maakt ze vanuit haar bedrijfje SpiegelBeesten theaterpoppen die altijd een eigen karkater hebben. In haar eerste theaterproductie gold dat ook voor het ezeltje. Na afloop verzamelden de kinderen zich bij de hoofdrolspeler met een hoge aaibaarheidsfactor voor een Meet & Greet.

Klik hier voor een impressie van de voorstelling:
https://KamperNieuws.nl/sprookje-van-grimm-levendig-opgevoerd/