(door Mark de Rooij)
IJSSELMUIDEN – Het is nog even wachten, maar de 'solid state battery', waarmee elektrische auto's straks veel langer kunnen rijden zonder opladen, komt eraan. De leden van modelvliegvereniging Cumulus kunnen niet wachten. "We raken nooit uitgekeken met deze hobby." Het indoorseizoen van de Kamper club werd zaterdagavond afgesloten met een demonstratie.
Liefhebbers van vliegtuigen, elektrotechniek en/of thermiek konden zaterdagavond hun hart ophalen in de Oosterholthoeve, waar Cumulus al zo’n tien jaar een prima thuis heeft gevonden voor het indoorseizoen. Dat indoorseizoen werd zaterdag afgesloten met een avond waarop leden hun kunsten vertoonden aan elkaar en aan twee, drie handjesvol toeschouwers. Dat zijn mensen die graag apparaten uit elkaar halen en in elkaar zetten, mensen die met technisch lego speelden en die genieten van de techniek die een toestel in de lucht laat zweven/vliegen. Klaas de Leeuw is zo’n man. “Als je nou zo’n Boeing 500 ziet... Hoe is het toch mogelijk dat zo’n groot toestel (met zoveel mensen) van de grond komt en in de lucht blijft? Ik vind het bijzonder dat dat kan. De techniek daarachter, de aerodynamica. Dat fascineert me”, aldus het Cumulus-lid en organisator van de slotavond in de Oosterholthoeve.
De Leeuw ziet er op toe dat alles veilig gebeurt tijdens dit soort avonden. Dat de vliegtuigjes niet te dicht bij het publiek komen bijvoorbeeld. Zo’n ronddraaiende propellor kan namelijk best wat schade aanrichten. Aan de andere kant: de aanraakbaarheid van de vliegtuigjes is juist de kracht van dit soort avonden, waarop de vereniging nieuwe leden hoopt aan te trekken, of zaadjes daartoe te planten. Zaterdagavond viel de publieke belangstelling ietwat tegen, maar de tien, vijftien belangstellenden die er zaten hebben volgens De Leeuw genoten. Van de bij Cumulus populaire 'Magnum Reloaded' bijvoorbeeld, een klein, lichtgewicht vliegtuigje dat ook buiten te gebruiken is. Een aantal leden van de organiserende vereniging haalde hier leuke capriolen mee uit. Stuntmodellen kwamen ook voorbij. Deze maakten figuren als een looping, rollen, rugvlucht of toonden de kunst van het gecontroleerd stil in de lucht aan de propellor hangen. Dat kunstje is een goed voorbeeld van de ontwikkeling die het modelvliegen doormaakt. ‘Twintig jaren geleden kon dat nog helemaal niet”, weet De Leeuw. “Batterijen zijn zo klein geworden. Je hebt nu een model van in totaal 200 gram. Vroeger woog alleen het batterijpakket al 200 gram.”
Het zijn de technieken hierachter, en de ontwikkeling hiervan door de jaren heen, die de modelvliegers bezighouden. “Je raakt nooit uitgekeken met deze hobby. De techniek ontwikkelt zich voortdurend. Zonne-energie en waterstof komt eraan. Dat is heel interessant.. Wat dat aangaat staan wij ook wel vooraan om nieuwe technieken uit te proberen."
De huidige revolutie is volgens De Leeuw de 'solid state battery', een sneller op te laden batterij met veel meer capaciteit. "Die testen ze al voor auto's. Waar je nu misschien 300 kilometer kunt rijden, kun je straks 800 of 1000 kilometer elektrisch rijden, zonder brandgevaar. Die komt er ook voor ons aan. Er zijn ook bedrijven bezig om een batterij in kleding in te bouwen. Zo'n flexbatterij kunnen wij bijvoorbeeld in de vleugel verwerken, terwijl je normaal gesproken alles in de romp doet. Er zijn in de toekomst nog zoveel dingen mogelijk. Dat blijft fascineren."

