JEDDAH - In de Saoedische kustplaats Jeddah gaat zondag 5 januari de 42ste editie van de Dakar Rally van start. Een zeer bijzondere editie. Voor het eerst wordt Dakar verreden in Saoedi-Arabië en evenals de afgelopen jaren is IJsselmuidenaar Jasper Riezebos een van de deelnemers.
Het kostte bloed, zweet, tranen en heel veel geld, maar de MAN van het Rainbow Truckteam staat er weer bij als nieuw en klaar voor het volgende avontuur. Want een avontuur is de Dakar Rally in Saoedi-Arabië, daar zijn rijder Gerrit Zuurmond en navigator Jasper Riezebos het roerend over eens. “We hebben geen idee wat ons te wachten staat.”
Op de laatste dag van de Morocco Desert Challenge in april beleefde de Rainbow-truck een enorme crash. Zowel de vrachtwagen als de bemanning lag in de kreukels. Het herstel kostte veel tijd, maar inmiddels ligt die malheur achter hen en is de blik vooruit gericht. “De focus ligt helemaal op de Dakar”, zegt Gerrit Zuurmond bij de keuringen. “Saoedi-Arabië is een enorme uitdaging. Mijn eerste indruk is positief, zowel van het land, de mensen en het deelnemersveld.”
De eerste dagen zal het weer even wennen worden, verwacht Zuurmond. Het team had de laatste jaren moeilijke Dakars. Daarom willen ze nu proberen de eerste week ietsje naar voren te schuiven, maar de routes met veel stenen en naar verwachting ingewikkelde navigatie zal het er niet gemakkelijker op maken.
Voor de stenen is navigator Jasper Riezebos niet zo bang, maar het nieuwe systeem van vooraf ingekleurde roadbooks die pas op het laatste moment worden verstrekt vormt voor hem een extra uitdaging. “Je kunt je niet voorbereiden en dat maakt het wel spannend, ja. Er zitten een hoop nieuwe tekens in en er is geen legenda bijgevoegd, dus het is niet altijd duidelijk wat ze zullen bedoelen. Dat is voor iedereen nieuw natuurlijk. Niemand weet wat ons te wachten staat. Duinen? Zand met veel stenen eronder verborgen? Geen idee. Dat is ook wel weer een mooi avontuur.”
Riezebos verwacht dat de trucks veel in het donker zullen rijden, wat het nog eens extra spannend maakt en niet alleen omdat navigatiepunten dan nauwelijks te zien zullen zijn. “De dagen zijn kort hier, maar voor ons wel knetterslang. Ik verwacht dat we ongeveer de helft in het donker zullen rijden. En als het hier donker wordt, gaat het heel snel: klikklak, licht uit. In de tweede week zal het sowieso veel op kompas rijden worden, want er is daar helemaal niks. Alleen zand en leegte. In Zuid-Amerika waren overal mensen, maar volgens mij mag je hier al blij zijn als je een keer ergens een strontvlieg ziet. Wij nemen daarom slaapzakken, diesel, olie en eten en drinken mee. Het wordt een overlevingstocht.”