ZWOLLE - Gedeputeerde Staten van Overijssel en Gelderland hebben besloten om Keolis vanaf december de noodconcessie voor het busvervoer in midden Overijssel en Veluwe te laten rijden.
De provincies hebben de afgelopen periode geluisterd naar de maatschappelijke inbreng vanuit personeel, vakbonden en reizigersorganisaties. Met dit besluit dienen de provincies zoveel mogelijk het belang van de reiziger, het klimaat en personeel. Gedeputeerde Staten: “Het mag duidelijk zijn dat Keolis met deze noodconcessie geen winst kan behalen, maar personeel kan blijven rijden en de aanschaf van materieel is niet voor niets geweest.”
Reiziger voorop
De reiziger staat voor de provincies voorop en moet erop kunnen rekenen dat de bus blijft rijden. Daarom is zoveel mogelijk aangesloten bij de dienstregeling die voor de nieuwe concessie al in voorbereiding was. Op deze wijze gaan de provincies verantwoord en duurzaam om met personeelsbelangen en materieel. Vanaf december gaan de reizigers het nieuwe beeldmerk RRReis ervaren en vanaf januari zullen ook de nieuwe zero-emissie bussen worden ingezet.
Flevoland doet niet mee aan noodconcessie
De provincie Flevoland heeft de mogelijkheid om via een verlenging van de concessie Lelystad met Arriva gegarandeerd openbaar vervoer te hebben. Wanneer de mogelijkheid bestaat van een verlenging, dan mag niet gekozen worden voor een noodconcessie. Vanwege deze reden zal Provincie Flevoland geen deel uitmaken van de noodconcessie IJssel-Vecht en gaat de provincie met Arriva in overleg over een verlenging.
Voorgeschiedenis
Op 4 augustus 2020 trokken Gedeputeerde Staten van Flevoland, Gelderland en Overijssel de gunning van de concessie IJssel-Vecht 2020-2030 in vanwege vals spel in de aanbesteding door Keolis. Hierdoor ontstond de situatie dat vanaf 13 december 2020 geen openbaar vervoer meer uitgevoerd zou worden in de concessies Veluwe en Midden Overijssel. Om deze situatie te voorkomen hebben de provincies Gelderland en Overijssel actie ondernomen voor een noodconcessie.