De Brug

Maandag, 25 november 2024

Al het nieuws uit Kampen, IJsselmuiden e.o.

Melkveebedrijf als kenniscentrum voor gezond en duurzaam eten

Melkveebedrijf als kenniscentrum voor gezond en duurzaam eten
Foto: Klaas Jan Bruins
Redactie: Fred Sollie

KAMPEN - Tijdens een onlangs diner met boerin en diëtiste Irene Prinsen-Bruins uit Kampen gingen diëtisten, coaches, hoogleraren, een kunstenares en ondernemers met elkaar in gesprek over hoe je een duurzaam melkveebedrijf en bewustwording rondom eten en gezondheid kunt koppelen in één bedrijf.

Irene’s ambities om van haar huidige boerenerf een Agro, Food en Health centrum te maken stonden centraal tijdens het diner. Wees je bewust van wat er in de maatschappij speelt, luidde de voornaamste conclusie, en maak de beleving van duurzaam en gezond eten daadwerkelijk beschikbaar voor de consument.Op ERF-1, het bedrijf waar Irene nu nog samen met haar ouders boert en zuivel verwerkt, wordt eigen melk verwerkt tot dagverse zuivel en kaas. De vraag van Irene aan haar tafelgenoten was: ‘Hoe kan ik vanuit mijn duurzame melkvee- en zuivelbedrijf een toekomstbestendige verbinding maken tussen Agro, Food en Health ?’De deelnemers waren duidelijk: ERF-1 nodigt uit om meer bewust te kijken naar de herkomst van je eten, en laat zien hoe gezonde bodem, gezonde koeien en gezond en duurzaam voedsel met elkaar verbonden zijn. Een nieuw bedrijfsconcept moet daarop aansluiten en voortborduren op de actualiteit en behoeften vanuit de maatschappij. Ook de aanwezige onderzoekers van Wageningen UR wilden mee zoeken hoe gezondheid en bewustwording op het bedrijf concreet kan worden gemaakt. Samen gaan ontdekken hoe je een plek creëert om te leren over duurzaam, verstandig en gezond eten. Uit het gesprek bleek dat wanneer je bewustwording wilt creëren bij de consument, beleving en kennis hand in hand gaan. Dat vraagt dus ook om kennis wat de consument die je nu al bereikt belangrijk vindt.

Samenwerking biedt nieuwe oplossingen

De uitdaging is, hoe brengen we die gezondheids- en duurzaamheidsbeleving bij de consument? Een aantal voorwaarden zijn genoemd. Zo moet je rekening houden met gezondheidslabelsystemen en regelgeving. Daarnaast moet ook beleving en bewustwording financieel wel iets opleveren voor de melkveehouder. Daarvoor wordt gezocht naar klanten die deze missie onderschrijven. Genoemd werden de zorgverzekeraars en opleidingsprogramma’s voor zorgverleners. Ook werd gesproken over de mogelijkheid van ERF-1 als proeftuin voor duurzame agro-diëtiek, waarin ook het onderzoek participeert. Na afloop van het diner maakten de deelnemers concrete afspraken met elkaar en namen zij nieuwe inzichten mee die ze ook in hun eigen bedrijf kunnen toepassen.