IJSSELMUIDEN – De basisscholen gaan vanaf 11 mei weer open, maar helemaal terug naar ‘normaal’ zit er nog niet in. Anderhalve meter afstand houden blijft ook in de schoolgebouwen het credo. Niek Teune sprak met Jan-Kees Bezemer, leerkracht van groep 8 van de Hervormde Basisschool Ichthus over het thuisonderwijs van de afgelopen weken en de naderende heropening van de school.
De Hervormde Basisschool Ichthus gaat begin volgende week weer open. Het RIVM geeft aan dat kinderen die niet tot een risicogroep behoren met een gerust hart weer naar school kunnen gaan, omdat de gezondheidsrisico’s heel beperkt zijn. De kinderen hoeven daarom onderling ook geen anderhalve meter afstand te houden en ten opzichte van volwassenen alleen wanneer mogelijk. De personeelsleden moeten onderling altijd anderhalve meter afstand houden. Desondanks is leerkracht Jan-Kees Bezemer blij dat hij weer volledig in zijn lokaal aan de slag kan en de weken van thuisonderwijs erop zitten.
Is het thuisonderwijs de afgelopen weken een beetje gelukt?
“Het was voor ons natuurlijk ook raar, nieuw. School is gestructureerd en enigszins prikkelarm. Thuis zijn er veel meer prikkels; er loopt bij mij thuis ook een kleuter rond met alle lawaai van dien. Maar zowel de leerlingen als ikzelf zijn met vrij veel enthousiasme aan de slag gegaan. Eigenlijk zijn we verder gegaan waar we waren gebleven. Van 9 uur ’s ochtends tot 1 uur ’s middags zat ik klaar om de kinderen te begeleiden bij de weektaken die ze moesten maken. Ook heb ik instructiefilmpjes gemaakt. Die filmpjes kon ik laten zien met Microsoft Teams. Ik heb mij vanaf de eerste dag geen zorgen gemaakt over de leerstof. De kinderen lopen nog steeds goed op schema.”
Ben bent u blij dat de basisscholen per 11 mei weer een stapje gaan zetten richting een normale situatie?
“Ja, absoluut. Ik mis het persoonlijke contact met de kinderen. Vooral de twee schoolweken na Pasen merkte ik aan de leerlingen dat het eigenlijk wel goed geweest is. Qua arbeidsvreugde en arbeidsethos moesten de kinderen zich erdoorheen slepen, de laatste weken. Je hebt het zelf niet in de hand, maar het moest ook niet veel langer duren. Deze weken hebben bewezen dat thuisonderwijs voor een paar kinderen best kan, maar het is geen goede vervanger van onderwijs zoals we dat normaal gesproken hebben. Het is goed dat we weer beginnen.”
De basisschool mag dan wel weer open gaan, het is na 11 mei nog niet zoals we gewend waren. Hoe bereidt de Ichthus zich op ‘het nieuwe normaal’ voor?
“In principe hebben wij alle voorschriften binnen. Samen met de zestien andere scholen die aangesloten zijn bij Scholengroep IJsselrijk is een concept gemaakt om weer te beginnen. Binnen onze school zullen de bureaus van de leerkrachten door de conciërge duidelijk met tape afgebakend worden. Bij het koffiezetapparaat zal ook een vak gemarkeerd worden op de grond. We proberen zoveel mogelijk afstand te bewaren tussen personeelsleden, maar ook tussen kinderen onderling. Dat laatste is trouwens niet strikt noodzakelijk, maar het is wel goed om waar het mogelijk is het aantal contactmomenten tussen de kinderen zo strak mogelijk te organiseren.”
Bent u niet bang om besmet te raken met het virus wanneer de school weer gaat draaien?
“Nou, bang ben ik niet. Maar ik ben mij er wel van bewust dat ik extra risico loop. Het is een utopie om te denken dat je als leerkracht alle risico’s kan vermijden. Je moet de deuren binnen de school aanraken en je komt toch met meer kinderen in aanraking dan de afgelopen weken. Ik zie geen andere oplossing en vind dit wel de beste weg. Zomaar thuis blijven zitten, dat schiet ook niet op. Je moet voorzichtig zijn, zo simpel is het.”
Het kabinet wil dat leerlingen ongeveer de helft van hun lestijd weer les op school krijgen, in kleinere groepen. Hoe gaat dat binnen de Ichthus vorm krijgen?
“Wij hebben ervoor gekozen om een klas door de helft te doen, meestal op alfabetische volgorde. De ene groep komt op dinsdag en vrijdag naar school, de andere groep doet dat op maandag en donderdag. Mijn klas is opgesplitst in tweemaal 11 leerlingen. We zetten het maken van de weektaken door. Een gedeelte van de leerlingen maakt die onder mijn leiding op school en het andere gedeelte maakt het zelfstandig thuis. De groep die thuis heeft gewerkt, kun je de dag erop weer op school begeleiden.”
Hoe groot is de uitdaging om de gewenste anderhalve meter afstand te bewaren als de school weer in bedrijf is?
“Lekker gezellig naast elkaar zitten als collega’s, dat is er voorlopig niet bij. Wij hebben gelukkig een grote hal, dus er is ruimte om bijvoorbeeld te vergaderen. Zoveel mogelijk afstand bewaren tot leerlingen, dat lijkt mij heel lastig. De spreekwoordelijke aai over de bol, dat is weg. En stel dat een kind valt op het schoolplein of iemand hulp nodig heeft achter de computer. Daar liggen wel uitdagingen.”
Zijn dat ook direct de grootste uitdagingen voor de komende tijd?
“Nou, om eerlijk te zijn is voor mijn groep de uitdaging groter om ze een fantastische laatste paar maanden op onze school te bieden. Het is groep 8. Een hele leuke en bruisende tijd, dat is deze kinderen afgenomen. Als je niet uitkijkt, gaat het jaar als een nachtkaars uit. Tegen het magische schoolkamp kan natuurlijk niets op, maar we gaan wel ons best doen om daarbij in de buurt te komen.”