KAMPEN - Kampenaren laten zich op Facebook uitermate kritisch uit over het fietsparkeerplan van de gemeente. De Brug vroeg haar lezers wat ze vonden van de meest recente regel waardoor inwoners van de binnenstad (tussen IJssel en Burgel) hun fiets alleen nog met een speciale ontheffing voor de deur mochten zetten. Ruim 1.100 personen reageerden op de poll en 90 procent ziet niets in de maatregel. Bij het artikel wordt volop gereageerd. “Het wordt steeds debieler hier in Kampen”, zo reageert iemand ongezouten.
Facebookbezoekers noemen de maatregel een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Een maatregel die bovendien averechts werkt: “Straks komt er niemand meer in de binnenstad. Nog meer winkels dicht. Goed bezig gemeente.” Een ander schrijft: “Erg overdreven allemaal, ze willen je graag op de fiets hebben naar de binnenstad, maar vervolgens maken ze het onmogelijk om dichtbij te parkeren.”
Het meest opvallende gevolg van de maatregel is dat bezoekers van binnenstadsbewoners de fiets niet meer voor de deur van hun gastheer mogen zetten. Die moet dan ook in het dichtstbijzijnde parkeervak. Vooral mensen met dure/elektrische fietsen zien dit niet zitten. “Fijn ook als je bezoek slecht ter been is”, aldus een andere facebookreageerder.
De Brug confronteerde de gemeente met de uitslag van de poll en vroeg hoe zij denkt deze mensen te kunnen overtuigen van het nut van de maatregel. De gemeente laat weten: “Voor de invoering van het fietsparkeren kon je overal in de binnenstad je fiets neerzetten. Lekker makkelijk, maar tegelijkertijd een bron van overlast.” De gemeente stelt dat zowel de hulpdiensten, als ondernemers en bewoners van de binnenstad verandering wilden in de onveilige situatie. “Daarom zijn we aan de slag gegaan met fietsparkeren. Iedereen is welkom om vooral met de fiets naar de binnenstad te komen. We willen met voldoende parkeermogelijkheden voor de fiets de binnenstad zo ook toegankelijk houden voor de fiets. Tegelijk zijn er ook bewoners die geen eigen stallingsmogelijkheid hebben. Hen willen we tegemoet komen door een ontheffing ter beschikking te stellen, zodat ze de fiets voor de deur neer kunnen blijven zetten.”
De maatregel geldt volgens de gemeente ook voor bezoek van binnenstadsbewoners. Als zij slecht ter been zijn kunnen ze een ontheffing aanvragen. Op de vraag wat de maximale loopafstand tot de dichtstbijzijnde stalling wordt, antwoordt de gemeente dat er nog gezocht wordt naar een goede balans. Er komt geen maximum aan het aantal fietsen dat een huishouden met ontheffing tegen de gevel mag plaatsen, maar de ontheffing geldt niet voor stegen, omdat de hulpdiensten hier anders niet door kunnen. Blokkeert een fiets ergens een doorgang, dan wordt hij alsnog weggehaald.
De Brug vroeg de gemeente of zij kan garanderen dat de ontheffing altijd gratis blijft daarop gaf zij aan dat zij ernaar streven de ontheffing te verlenen aan iedereen die er één nodig heeft. “Voorlopig verandert er dan ook niets.”
Tot slot vroeg De Brug of de gemeente de stemming onder de burgers nog gaat peilen en meenemen in de evaluatie van het plan. De gemeente geeft aan dat het gaat om een pilot en dat de regels niet in beton gegoten zijn. “We blijven in gesprek met ondernemers bewoners en gebruikers.” Een officieel peilmoment wordt niet genoemd, maar burgers kunnen altijd reageren. “Via het e-mailadres fietsparkeren@kampen.nl is iedereen welkom om vragen te stellen, opmerkingen door te geven, suggesties te doen enzovoort. Zo kunnen we het fietsparkeren omvormen naar een variant die bij Kampen past.”
Bert | woensdag 22 juli 2020 17:09