KAMPEN - Kamper Partners heeft BLCKBRD Soundbranding opdracht gegeven om een herkenningsmelodie te maken die het merk Kampen moet ondersteunen. Kampen Partners wilde om de melodie te introduceren 500 deurbellen met 'het geluid van kampen' presenteren, maar door het coronavirus is de levering uit China uitgesteld. Intussen is Tilburg er met de primeur vandoor gegaan.
Citymarketeer Roeland Tameling, die het idee voor Kampen uitwerkte, feliciteert Tilburg hartelijk met de primeur. “Het is een fantastisch idee. Ik heb grote waardering voor Marc Meeuwis, mijn evenknie in Tilburg. Goed gedaan!” Maar Tameling moet ook wel toegeven dat hij stiekem stikjaloers is op de aandacht die Tilburg krijgt. Hij dacht namelijk dat niet Tilburg, maar Kampen de eerste stad met een officieel klankmerk zou worden. Het Coronavirus gooide echter roet in het eten.
Corona
“We hebben in Kampen net als in Tilburg een eigen geluid ontwikkeld, inclusief partituur en muziekcompositie. Het was de bedoeling die te presenteren door 500 deurbellen met ‘het geluid van Kampen’ weg te geven. Maar we kregen mailtjes uit China dat degene die de ‘proefdeurbel’ in zijn bezit heeft de straat niet op kan om de bel te versturen. Dus hebben we de presentatie uitgesteld. Daar heb ik nu wel spijt van, ja!”
De tune moet de visuele huisstijl van de gemeente Kampen ondersteunen en is vrij door iedereen te gebruiken. Het is de bedoeling dat hij vooral gebruikt wordt bij zaken die helpen om Kampen te profileren. Gedacht kan volgens Roeland Tameling worden aan ringtones, de geluidsinstallatie in de binnenstad, de klokken van de Nieuwe Toren, als achtergrond bij youtubevideo's over Kampen en meer.
Klankmerk voor Kampen
De tune is gratis ontwikkelt door sound branding bureau BLCKBRD uit Utrecht voor wie Kampen als pilotgemeente fungeerde. De tune is ontwikkeld op basis van het DNA en de positionering van Kampen als ‘hartelijke Hanzestad aan het water’ een audiologo en een brandscore ontwikkeld. Deze zijn te beluisteren via deze link. De stichting Kampen Partners wil Tilburg niet in de weg zitten en heeft de introductie van een uniek klankmerk voor de stad en gemeente Kampen verplaatst naar het Business Event Kampen, dat in april wordt gehouden. Dan heeft Kampen niet alleen een authentieke audio huisstijl, maar ook verschillende plekken waar het geluid daadwerkelijk te horen is. Touchpoints noemen marketeers dat.
Bij het ontwikkelen van de tune heeft BLCKBRD zich naar eigen zeggen verdiept in het DNA van Kampen. Centraal staan de volgende kernwaarden: Hartelijk, Hanzestad, Historie en Nautisch. Op de site wordt verder uitgelegd: "In de vertaling naar de sound van de stad Kampen verwerken we verder geluiden die kenmerkend zijn voor Kampen: Orgel, kerkklok, klassieke en popmuziek, Bach (kerkmuziek), keien of auto’s die over keien rijden, stadsomroeper, water, schip, zeil hijsen, blaasmuziek/blaasorkesten, het geluid van de brug."