(door Nick de Vries)
KAMPEN - “Ik wil wel eens weten wie hier onze winkelstraat vertegenwoordigt”. De sfeer wordt steeds geladener. Weer een nieuwe ondernemer mengt zich in het gesprek. Wat deze dinsdagochtend begon als een interview met Fré Helleman die opmerkingen had over de volgens hem invalide-onvriendelijke, bloembakken op de Botermarkt, leidde al snel tot een discussie waarbij meerdere ondernemers ieder hun ongezouten mening gaven.
Helleman had De Brug uitgenodigd op de Botermarkt te gaan kijken, omdat hij vindt dat de bloembakken die vorige week door de gemeente zijn neergezet, te dicht op elkaar staan. De bakken zijn geplaatst om te voorkomen dat fietsers vanaf de IJsselkade over het plein de Broederstraat inrijden. Op zich een goede zaak, vindt Helleman, maar nu kunnen mensen in een scootmobiel er ook niet meer langs. “Ze moeten dan het plein rond, langs de tattoo-shop waar het vaak druk is en langs de terrassen waar veel fietsen staan. Je komt er moeilijk langs.”
Terwijl Helleman zijn verhaal doet, komt er toevallig net een oudere dame in een scootmobiel aanrijden. Ze poseert gewillig voor de foto, want ze vindt de plaatsing net als Helleman onhandig. Ze heeft geen idee hoe ze nu het plein verlaten moet. “Oh moet ik helemaal daarlangs? Nee, dat vind ik geen goede zaak.”
Wie kan hier doorheen?
Dan mengt Angelique Kale van Catootje zich in het gesprek. “Wie kan hier doorheen? Dit maakt mijn winkel minder goed bereikbaar.” Op Facebook heeft zij haar ongenoegen geuit over de bakken. Dit leidde tot een uitnodiging van de wethouder om erover te praten. Daarom wil ze er op het moment niet teveel over kwijt. Wel stelt ze nog dat ze het logischer vindt om bij de Vismarkt een stoep te maken, waardoor fietsers daar al ontmoedigd worden om in volle gang vanaf de Stadsbrug de Broederstraat in te fietsen.
Dan meldt Anne-Mieke Kolhoff, eigenaar van Eetkamer De Tijd, zich. Zij is juist blij met de aanpassingen. “Het was hoognodig dat het plein wat veiliger werd. Er hebben al meerdere aanrijdingen plaatsgevonden en bij één ervan heeft een kind zelfs hersenletsel opgelopen.” Bovendien is haar terras veel veiliger geworden nu zij niet telkens meer een officieus ‘fietspad’ over hoeft te steken.
Door de strot gedrukt
Weer een andere ondernemer meldt zich. “Deze maatregelen worden ons door de strot gedrukt”, zegt de man die zich voorstelt als Goudsmid Jelte Stil. “Ik werk hier al 37 jaar en ik heb nog nooit een ongeluk gezien. Alles moet hier wijken om de horeca de ruimte te geven. Dit kost mij omzet. Mijn klanten zijn toch vaak wat meer op leeftijd. Die vinden het fijn als ze met de fiets makkelijk bij mijn zaak kunnen komen.” Ook Stil heeft een alternatieve oplossing. “Ze moeten het witte brugje in het park eruit halen en de Flevoweg goed fietsvriendelijk uitvoeren.” De huidige maatregel vindt hij in ieder geval onwenselijk en zijn vrouw, Fati Stil, uitbaatster van de Magische Schaar in dezelfde straat, denkt er volgens hem net zo over.
Tot slot mengt nog een buurtbewoner zich nog in het gesprek. “Ik ben hier juist heel blij mee. Mijn kind is hier al eens aangereden. Ik ben het helemaal met Kolhoff van de Tijd eens. Het plein is de laatste tijd veel veiliger en gezelliger geworden. Dat is mede aan haar inspanningen te danken.”
Wethouder verbaasd
Wethouder Albert Holtland, die verantwoordelijk is voor het afsluiten van dit gedeelte van de Broederstraat, laat aan De Brug weten toch wat verbaasd te zijn over de reacties. “Deze maatregel is uitgebreid besproken met alle betrokkenen. De fietsers in de straat zijn ons al jaren een doorn in het oog en volgens mij was iedereen het erover eens dat er een keer wat moest gebeuren. Het is een voetgangersgebied. Je wilt niet dat bijvoorbeeld mensen die van het terras naar binnen lopen om een drankje te halen omver gereden worden. Het nemen van een fysieke maatregel was onvermijdelijk. Het klopt dat je er met een scootmobiel op die plek niet meer langs kunt, maar in de hoek van het plein bij de fietsparkeerplek heb je nog alle ruimte. Het plein is dus zeker niet afgesloten.”
Holtland zegt op de hoogte te zijn van de alternatieve oplossingen die de ondernemers hebben aangedragen. Hij ziet het als bruikbare adviezen, die zeker aandacht verdienen. “Maar dat zouden dan extra maatregelen zijn. De afsluiting zelf is definitief. Het fietsen in dat gebied gaan we er hoe dan ook uithalen. Binnenkort halen we ook het bordje weg dat zegt dat je hier na sluitingstijd mag fietsen. Het wordt zeven dagen per week een voetgangersgebied.”