Er wordt met ruim 150.000 paginaweergaven per maand heel wat afgeklikt op onze websites. Wat vonden onze lezers interessant, wat niet? Wat hadden ze erover te vertellen? Aan het begin van de nieuwe maand kijkt De Brug naar de artikelen die de meeste lezers trokken en waarop het meest werd gereageerd op www.brugnieuws.nl of onze Facebookpagina.
Vrachtschip vaart uur heen en weer voor De Brug
Het was een bijzonder gezicht een vrachtschip dat bijna een uur lang heen en weer ging voor de brug. Omstanders dachten dat de schipper twijfelde of hij er onderdoor kon. Toen hij uiteindelijk ging, stonden velen al met de camera in de aanslag om de crash vast te leggen. Maar het ging goed. Wat was hier aan de hand?
De gemeente weet te vertellen dat er die middag sprake was van een storing in het hefsysteem. Het vrachtschip kon er net niet onderdoor en moest ballastwater pompen om net iets lager in het water te liggen. Dit proces neemt nogal wat tijd in beslag. Toen het schip eenmaal diep genoeg lag, kon hij onder de brug door, millimeterwerk, maar het ging. Al die tijd was er nauw contact tussen schipper en brugwachter.
Politiehelikopter assisteert bij zoektocht naar winkeldief
Een politiehelikopter die boven de stad cirkelt, zorgt al snel voor beroering onder de inwoners van de stad. Naar wie zoeken ze? Drugscriminelen, terroristen, een voortvluchtige TBS’er? Je fantasie gaat al snel met je op de loop. Zeker als in het stadspark, terwijl de heli erboven cirkelt, ook nog eens twee harde knallen te horen zijn. Schoten?
De waarheid blijkt echter minder spannend. De heli zocht naar een… tromgeroffel…. winkeldief die was ontkomen. ‘Schakelen ze daar dan tegenwoordig al zulk zwaar materieel voor in?’, vroegen bezoekers van onze Facebookpagina zich af. ‘Geld verslindend en een beetje overdreven’, was de teneur. Volgens de politie gebeurt het echter vaker dat een helikopter die in een andere regio is opgestegen voor een zwaarder delict/voorval, even uitwijkt naar de buren om daar te helpen bij een wat lichter vergrijp, zoals een winkeldiefstal. Zo liggen de kosten niet al te hoog. De Brug heeft de politie gevraagd wat ongeveer de kosten van een dergelijke inzet zijn, maar heeft daarop nog geen antwoord gekregen. Wordt vervolgd.
Oh ja, en die knallen dan? Die kan de politie niet verklaren, maar een dag eerder waren wel meldingen over vuurwerkoverlast binnen gekomen. Mogelijk stak er iemand vuurwerk af.
Marktkooplui niet blij met verruiming terrassen
“We zijn verbannen”, stelde Jacob Hoogstede toen hij erachter kwam dat de marktkooplieden ook in de wintermaanden op de Nieuwe Markt moesten blijven. Omdat de coronacrisis de horeca-ondernemers hard getroffen had, waren de marktkooplieden zo coulant hun plekje op de zaterdagmarkt af te staan. Zo waren grotere terrassen mogelijk.
Dit zou ongeveer tot het winterseizoen duren. Acceptabel voor de kooplieden. Maar nu heeft de gemeente besloten de termijn tot 1 oktober 2021 te verlengen. Dat is voor Hoogstede onacceptabel. Hij stelt dat de verplaatsing hem en z’n collega’s een omzetverlies van 30 tot 40 procent heeft opgeleverd.
Op Facebook wordt er uiteenlopend op het artikel gereageerd. Enkele bezoekers laten weten de Nieuwe Markt juist een hele fijne plek te vinden voor de markt. Overzichtelijk en ruim. Anderen stellen dat de marktkooplui nu inderdaad de dupe worden van hun welwillendheid. “Het is een vies spel van de gemeente en horeca-ondernemers.” De marktkooplieden zouden onlangs een gesprek hebben met de politiek, maar deze moest vanwege persoonlijke redenen worden uitgesteld.
Meerdere ongelukken op de N50
Bij ieder ongeluk op de N50 barst de discussie opnieuw los. Is de weg nou onveilig of letten mensen gewoon niet goed genoeg op. Ook deze maand werd weer volop over de weg gesproken. Het was dan ook een maand waarin er veel misging. De Brug meldde minimaal zeven ongevallen, met één heel grote op 10 augustus, waarbij meerdere auto’s en een camper met elkaar in botsing kwamen. Zeven mensen moesten naar het ziekenhuis worden overgebracht. Het leidde tot een petitie van het CDA Overijssel voor een veiligere N50.
Op Facebook vinden veel reageerders dat er zo snel mogelijk iets moet gebeuren, maar een groot deel stelt ook dat er niets hoeft te veranderen. ‘De weg is zo overzichtelijk als wat’, stelt een bezoekers. ‘Niet de weg, maar de gebruiker is gevaarlijk’. En zo denken er velen. ‘Ik word zo moe van deze discussie, dit ligt aan de gebruikers.’ En deze mensen hebben waarschijnlijk ook groot gelijk. In veel gevallen wordt er waarschijnlijk niet goed (genoeg) opgelet.
Maar is niet uiteindelijk bijna elk ongeluk een kwestie van niet goed opletten? Als het aantal ongelukken - door niet opletten - verminderd kan worden door de weg aan te passen, wat is hier dan op tegen? Het dodelijke ongeval uit september 2017 kwam doordat een 31-jarige vrachtwagenchauffeur een saucijzenbroodje oppakte, waardoor hij de file op de N50 over het hoofd zag. Wat als een knipperend bord ‘waarschuwing file’ ervoor gezorgd zou kunnen hebben dat hij wel oplette? Dan had het 37-jarige slachtoffer, dat netjes achter de file aangesloten was, wellicht niet het slachtoffer geworden van andermans onoplettendheid.