De Kamper politiek is inmiddels met zomerreces. Veel collega’s zijn al op vakantie en ik sta ook op het punt om te gaan. Vorig jaar schreef ik op deze plek’s zomers graag een ‘zongarantie’ te hebben. Daarom gaan wij meestal naar het buitenland.
Dit jaar zouden wij met vrienden afreizen naar Zuid-Frankrijk, maar vanwege het coronavirus zien we daar van af. Nu trekken we een weekje bij diezelfde vrienden in hun huis in de Friese Wouden. Daar kunnen onze jongens genieten van ruimte, dieren en een enorme trampoline. Hopelijk hebben hun ouders dan ook wat rust. Ook gaan we nog een kleine week in het huis van mijn oom en tante in het Betuws dorpje waar mijn vader opgroeide. Een goede uitvalsbasis om mooie plekjes en vrienden te bezoeken.
Zomeroffensief in Kampen
Ik stel vast dat veel van ons ervoor kiezen om vakantie te vieren in eigen land. Dat is ook te merken op de vakantieparken en campings. De komende weken zijn die helemaal volgeboekt en de prijzen van de nog beschikbare plekken rijzen de pan uit. Dit biedt natuurlijk kansen voor de vrijetijdseconomie in Kampen. Daarom is Kampen Partners - de citymarketingorganisatie van Kampen - een heus zomeroffensief gestart. Het doel daarvan is niet om meer bezoekers naar de stad te krijgen. Kampen wil vooral stimuleren dat bezoekers meer geld besteden in de gemeente en samen met onze inwoners met veel plezier gezond en veilig hun vrije tijd besteden. Dit zomeroffensief bestaat onder andere uit de volgende onderdelen:
1. De #hiermoetjezijn pop-up store: Naast de stadsbrug is inmiddels een tijdelijke extra locatie van de Tourist Info geopend om bezoekers gastvrij te ontvangen en arrangementen te boeken. Uiteraard kan iedereen ook terecht in de Stadskazerne, bij Read Shop Bos en online.
2. Hoera voor Kampen: de campagne met posters van ‘bekende Kampenaren’. In eerste instantie opgezet om bezoekers aan de stad te spreiden. Nu wordt het accent verlegd naar het stimuleren van hogere toeristische bestedingen en daar horen ook nieuwe posters bij!
3. Kamper campingprogramma via www.visitkampen.nl/zomer kunnen toeristen per dag zien wat er in Kampen te doen is. Een soort ‘campingprogramma’ dus. Het doel is om bezoekers vooral in de daluren te verleiden activiteiten te boeken. Op het programma staan ‘vaste onderdelen’ als een bezoek aan de Maandagmarkt, maar ook verschillende stadswandelingen, ‘shopping tours’ en een Reevetocht met vogelsafari.
4. Vernieuwde Kampen Stadgids-app: Deze bestaat al een aantal jaar, maar is nu coronaproof vernieuwd. Met onder andere een wandeling door Kampen in oorlogstijd en een speurtocht door het Stadspark.
5. Under construction: alternatief voor Kamper-Ui(t)-dagen: Het is duidelijk dat een uitgebreide braderie door de Oudestraat niet mogelijk is in deze tijd. Gelukkig is een aantal creatievelingen opgestaan om na te denken over wat wel kan. Binnenstadsondernemers zijn met de gemeente en de Veiligheidsregio IJsselland in gesprek om een alternatief en veilig evenement te organiseren dat goed is voor de kassa van ondernemers. Er zitten nog wat haken en ogen aan, maar we doen ons uiterste best dit mogelijk te maken.
Hopelijk kunnen we er zo met elkaar een goede, veilige en gezonde zomer van maken in Kampen. Ik wens u in ieder geval een hele mooie vakantie toe.
Geert Meijering (CDA)
Wethouder Economische Zaken
g.meijering@kampen.nl