ZWOLLE (JPZ) – Bij de sloop van de 102 meter lange zandzuiger Wilhelm Krüger heeft scheepssloperij Hoeben RDM in Kampen de regels te ruim geïnterpreteerd. De politierechter legde het bedrijf dinsdag een boete op van opgeteld 12.000 euro.
De 102 meter lange zandzuiger Wilhelm Krüger werd volgens het Openbaar Ministerie deels op het water al gesloopt. Hoeben RDM heeft een omgevingsvergunning voor de sloop van schepen, maar dat moet wel op de wal gebeuren, zei de officier van justitie. Maar de regels zijn onduidelijk en vooral onwerkbaar, bracht advocaat Mariska Pekkeriet hier tegenin. Zo mag Hoeben op een te slopen schip wel 'obstakels' verwijderen voordat het op de kant wordt getild. Bij de Krüger werd een groot deel van het bovendek gesloopt terwijl het schip nog in het water van de Zuiderzeehaven lag. Dat mag, zei bestuurder Gerard Hoeben, omdat niet boven water is gesloopt.
Daar dacht de officier van justitie anders over. Scheepssloperij Hoeben RDM probeert wel vaker de vergunning op te rekken, meent het OM. In oktober vorig jaar legde de politierechter het Kamper bedrijf al een boete op. Dit omdat een kotter aan de kade zonk zonder dat het bedrijf dit bij instanties meldde en omdat het schip Spranky uit 1972 zonder vergunning werd gesloopt. Ook werd het bedrijf in juli 2016 al gewaarschuwd bij de sloop van de Westerwald, een bevoorradingsschip van de Duitse marine. Ook hier werd deels gesloopt terwijl het schip nog in het water lag.
Door de regels 'te ruim te interpreteren' kon Hoeben steeds grotere schepen naar het terrein halen, stelt het Openbaar Ministerie. Op het water werd al het nodige metaal verwijderd, waarna de lichter geworden scheep met de kraan op de kade getild werden. Het OM eiste een boete van opgeteld 17.500 euro. Volgens raadsvrouw Mariska Pekkeriet zijn de regels van de gemeente in de praktijk niet uitvoerbaar. “Er is gewerkt binnen de grenzen van de vergunning.” Bovendien is de Westerwald pas na overleg met de instanties gesloopt. Volgens bestuurder Hoeben investeerde het bedrijf 125.000 euro extra om de Krüger op de wal te slopen. Voor de sloop waren een extra ponton en kraan nodig.
De politierechter vond bewezen dat Hoeben zich niet aan de vergunning heeft gehouden. De boete was lager dan het door het OM geëiste bedrag mede omdat het om een oude zaak gaat. Het bedrijf overweegt in beroep te gaan.