KAMPEN - 2020 leek voor de Kamper muzikant Bauke Bakker een topjaar te worden. Eerder stond hij al meer dan 200 keer in uitverkochte zalen met de Crosby, Stills, Nash en Young show van tribute-band Her Majesty. Nu stond een nieuwe tour gepland genaamd Are You Ready For The Country, met weer een hele waslijst aan optredens. Jarenlang keihard werken begon zich uit te betalen. Maar toen kwam Corona, de entertainmentindustrie ging op slot en er kwam geen cent meer op de reguliere manier binnen.
Het is normaal al niet makkelijk om als professioneel muzikant in Nederland een modaal inkomen te verdienen. De concurrentie is moordend en er zijn altijd wat hobbyisten die op willen treden voor een warme maaltijd en een paar biertjes. De uit Silvolde afkomstige Bauke Bakker behoort al jaren tot de top. Op internet wordt hij de best zingende drummer van Nederland (of andersom) genoemd. Sinds zijn afstuderen aan het conservatorium treedt hij avond na avond op met Bertolf, Krystl, Jeroen van der Boom, Loïs Lane, Matt Simons en vele andere artiesten. Ook is hij betrokken bij veel tribute projecten, waarvan Her Majesty uitgegroeid is tot één van de succesvolste van het land. Toch is het zelfs dan nog lastig een gemiddeld inkomen te verdienen. Juist de laatste jaren keerde het tij, mede dankzij het succes van Her Majesty, dat na een succesvol optreden bij De Wereld Draait Door zaal na zaal uitverkocht.
“Ja, ik boerde wel goed”, lacht Bauke. “Nou moet je niet denken dat het geld dan binnenstroomt en je een huis met zwembad kunt gaan kopen. Zo gaat het alleen bij de grootste namen. Nee, het betekende dat ik na jaren keihard werken eindelijk wat geld opzij kon zetten en samen met mijn vriendin een huisje kon kopen met een mooie tuin. Dat voelde als een beloning. Maar toen kwam de crisis. Van zo’n tien tot twintig optredens per maand, ging ik naar nul. De agenda was leeg. Kon ik eerst nog een beetje sparen, nu zat ons inkomen op bijstandsniveau en de laatste weken, begint dat spaargeld ook rap te slinken. Ik heb ruim 70 optredens gemist. Dat geld is gewoon weg.”
Herbezinning
Bauke denkt dat het zeker in coronatijd cruciaal is dat muzikanten meer voor zichzelf opkomen en een herwaardering van het vak afdwingen. “Je ziet dat het muzikantschap toch nog teveel als hobby gezien wordt. Dat merkte je ook toen de crisis uitbrak. Kijk naar het verschil met de horeca, toen die in de problemen kwam zag je het overal in het nieuws en ook politiek maakte zich grote zorgen. Maar de cultuursector wordt misschien nog wel harder geraakt, en dan zegt minister Ingrid van Engelshoven doodleuk dat we maar moeten gaan omscholen. Dan word je toch niet helemaal serieus genomen. Wij doen niet zomaar wat. Ik ben vanaf mijn jeugd fulltime met muziek bezig geweest. Direct van de havo naar het conservatorium en daarna bloedserieus, dag in dag uit, met het vak bezig om op dit niveau te komen. Maar nee, ga maar omscholen.”
Onderschat
“Ook die ministers die nu zeggen dat muzikanten maar wat anders moeten gaan doen, kunnen moeiteloos hun favoriete muziek opnoemen”, zegt Bauke die vermoedt dat de aanwezigheid van muziek en cultuur in het dagelijks leven zo vanzelfsprekend geworden is, dat mensen de waarde ervan zijn gaan onderschatten. “Cultuur is van groot belang. Het houdt het leven leuk. Kijk naar het begin van de crisis. Wat zorgde ervoor dat mensen het begin van de crisis nog een beetje doorkwamen, toen iedereen thuiszat? Spotify en Netflix. Beide mogelijk gemaakt door de cultuursector. We zouden alles voor de grap eens een week uit moeten zetten, kijken hoe mensen daarop reageren. Mensen consumeren de hele dag aan één stuk door cultuur, maar ze realiseren zich dat bijna niet. Bovendien wordt er veel geld aan verdiend, de cultuursector heeft een enorme waarde voor de Nederlandse economie, meer dan de landbouw, zelfs!”
Schaarste
Bauke denkt dat de sector in de strijd voor een betere waardering zelf ook professioneler moet worden, juist nu in crisistijd. “Muzikanten willen vaak zoveel mogelijk spelen en nemen dan genoegen met een gage die veel te mager is voor een professional. Daarmee houd je de onderbetaling in stand. Je zou schaarste moeten creëren. Als er minder bands zijn die voor weinig willen spelen, dan wil een café-eigenaar wellicht wat meer betalen. Hij kan de kosten dan doorberekenen aan zijn klanten, met entree, of door wat bij de drankprijs op te doen. Mensen willen echt wel betalen voor cultuur, ook dat merk je aan Spotify en Netflix. Er is vooral een mentaliteitsverandering nodig bij zowel aanbieder als de consument. Wat dat betreft ben ik bang dat de coronacrisis het tegenovergestelde gaat veroorzaken. Bands hebben lange tijd niet gespeeld, willen weer het podium op. Café-eigenaren en zaalhouders hebben te weinig inkomen en kunnen maar een fractie van het reguliere aantal bezoekers kwijt. Ik ben bang dat betaling van artiesten weer de sluitpost gaat worden. Ik heb geen idee hoe alle muzikanten, technici, decorbouwers etc de komende tijd door moeten komen, maar als er niet gauw wat verandert, dan gaat de hele sector kapot.”