(door Maarten van Gemert)
ZWOLLE/KAMPEN – De wijde regio Zwolle wordt wijds in kaart gebracht in de Atlas Regio Zwolle. Het samenwerkingsverband Regio Zwolle telt momenteel 21 gemeenten uit 4 provincies. De Atlas belicht diverse aspecten van hun diversiteit. Want ze vormen geen culturele eenheid. Toch streven de Regiodeelnemers er samen naar om de vierde economische pijler van Nederland te worden.
Atlas
De allereerste Atlas Regio Zwolle werd in juli in de Schepenzaal van het Zwolse stadhuis overhandigd aan Andries Heidema, Commissaris van de Koning in Overijssel, en Floris Alkemade, Rijksbouwmeester en vertegenwoordiger van Panorama Nederland. Het omvangrijke boekwerk laat met kaarten en beelden zien hoe rijk en gevarieerd regio Zwolle is.
Over cultuur en cohesie, ruimte en recreatie en over wegen en water brengt de Atlas een schat aan kengetallen, waarden en ruimtelijke en landschappelijke elementen in tekst en beeld. Daar waar je in de IJsseldelta zelden over de Veluwe hoort praten en vice versa, daar komen in de Atlas Regio Zwolle plaatsen samen van Urk tot Hardenberg en van Westerveld tot Heerde.
Samenwerking
Provincie Overijssel heeft de kar getrokken van het ”licht bestuurlijke” samenwerkingsverband Regio Zwolle. Drenthe, Flevoland en Gelderland zijn vervolgens aangehaakt. De kop van Gelderland is vertegenwoordigd met Hattem, Heerde, Oldebroek en Elburg. Nunspeet lonkt ook.
Het voorwoord in de Atlas is van de hand van Henk Jan Meijer. Als burgemeester van Zwolle is (was) Meijer tevens voorzitter van Regio Zwolle. Eind deze maand wordt hij (in beide functies) opgevolgd door Peter Snijders, tot die tijd burgemeester van Hardenberg en eveneens van VVD-huize.
De Atlas belicht met regionale kaarten, infographics en tientallen foto’s op een laagdrempelige manier vijftien thema’s waaronder cultuur en erfgoed, water, landschap, energie en toerisme.
Speerpunten
”Wat bindt regio Zwolle? En wat maakt regio Zwolle zo uniek?” Met die vraag startte bureau MUST Stedebouw een onderzoekstraject samen met planologen, ontwerpers, beleidsmedewerkers en studenten. Bij de uiteindelijke presentatie waren vertegenwoordigers aanwezig van de vier O’s die de speerpunten vormen van Regio Zwolle: ondernemers, onderwijs & onderzoek, overheden en overige deelnemers.
Vijf CIBAP-studenten verluchtigen de Atlas met een creatieve en jeugdige blik. Grafisch wordt via vraag en antwoord de muziekgroep en de dateplek gevonden ”die het best bij jou past”. Voor liefhebbers van pop rolt Bertolf eruit. Om onderdak een afspraakje te maken zonder cultuur en activiteit rolt de Stomme van Campen eruit.
Economie
Volgens Peter Snijders is het de Atlas gelukt om "de regio weer te geven met respect voor de eigenheid én de overeenkomsten van de verschillende gebieden." Hij merkte bij de presentatie op dat je "met kaarten de regionale schaal kunt onderzoeken en verbeelden. Ook hoe zich dat verhoudt tot omringende regio’s en Europa."
Dat sluit aan op het bezoek van Panorama Nederland aan Zwolle. Dit 'toekomstperspectief voor de ruimtelijke inrichting van Nederland' laat zien hoe vraagstukken van nu de sleutel kunnen zijn voor welkome, structurele verbeteringen in de toekomst. Dat kan voer zijn voor een volgende Atlas en de halfjaarlijkse Regio Zwolle Dag.
Marketing
De Regio Zwolle Dag vond vorige week plaats in cultureel centrum De Meerpaal in Dronten. Centraal stond het thema city- en regiomarketing. Het tienjarig bestaan van Regio Zwolle gaf de dag een feestelijk tintje. Hans Maris was de dagvoorzitter. Een enkele Kampenaar kent de directeur van De Meerpaal beter als de directeur van Batavialand toen de IJsselkogge daar aan land kwam.
De aanwezige bestuurders, veelal burgemeester, gemeentesecretaris of wethouder, werden ’s morgens geïnspireerd door de internationaal vermaarde marketingexpert Erik Brauns. ’s Middags was er de mogelijkheid om kennis te maken met Dronten middels een bezoek aan bijvoorbeeld Walibi of de Agrarische Hogeschool.
De Atlas is bedoeld en beschikbaar voor alle inwoners van de wijde regio Zwolle, via internet en in het Zwolse stadhuis. Zowel bestuurders bij overheid en bedrijfsleven als burgers kunnen zo kennis nemen van heden en verleden en van hoogveen tot rivierklei.