Het opstarten van een bedrijf gaat gepaard met een aantal kosten die daarbij komen kijken. Er zijn een aantal kosten die variëren per onderneming. Zo zou een schoonmaakbedrijf andere opstartkosten hebben ten opzichte van een advocatenkantoor. Eén van de kosten die voor ieder soort bedrijf hetzelfde is, zijn de kosten bij de kamer van koophandel.
Kosten voor de KVK inschrijving
Als er begonnen wordt met een ondernemingsvorm zoals een eenmanszaak, maatschap, vennootschap onder firma of een commanditair vennootschap. Dan begin je met de kosten voor de inschrijving bij de kamer van koophandel. Deze kosten zullen eenmalig 50 euro zijn.
Notaris
Als er gekozen wordt voor het oprichten van een BV (Besloten Vennootschap), Naamloze Vennootschap, stichting of vereniging dan moet dit gebeuren met behulp van een notaris. Samen met de notaris wordt er een oprichtingsakte opgesteld. De notaris zorgt er vervolgens voor dat het bedrijf ingeschreven wordt bij de kamer van koophandel. De kosten van de oprichting zijn afhankelijk van de complexiteit van de statuten en hoe uitgebreid deze zijn. Gemiddeld gezien zullen de kosten van de oprichting liggen tussen een paar honderd en duizend euro.
De prijs van de notaris is ook afhankelijk van de keuze die gemaakt wordt met welk kantoor er wordt samengewerkt. Iedere notaris rekent zijn eigen tarieven. Voordat er overgegaan wordt tot een samenwerking met een notariskantoor is het handig om deze verschillende notarissen met elkaar te vergelijken. Hierdoor krijg je een beter overzicht van de verschillende tarieven.
Werkruimte
De werkplek waar de minste kosten aan verbonden zitten is je privé huis. Houd hierbij wel in gedachte dat een aantal kostenposten, zoals de huur of energiekosten, dan niet altijd aftrekbaar van de belasting zijn. Aan de andere kant maakt je vanaf huis wel extra kosten voor je eigen bedrijf. Denk hierbij aan kosten voor bijvoorbeeld een printer, laptop, bureau, etc.
Er kan ook gekozen worden voor een eigen kantoor. Dit kan handig zijn als er bijvoorbeeld klanten ontvangen moeten worden of om met personeel samen te werken. Om te beginnen kan het handig zijn om een kantoorpand te delen met andere zelfstandigen of bedrijven. Op deze manier kunnen de kosten bespaard worden voor huur, elektra en water. Ook de kosten voor telefoon en internet voor zakelijk gebruik zijn gemiddeld zo’n 50 euro per maand.
Vervoerskosten
Als je als ondernemer al een privéauto hebt, dan kan deze ook zakelijk gebruikt worden. Dit zorgt ervoor dat de extra kosten beperkt blijven. De kilometers die gereden worden op zakelijk gebied kunnen gedeclareerd worden. Echter zal je in sommige gevallen een bedrijfsbus nodig hebben. Dit zijn hoge kosten die je goed moet incalculeren