In de tien jaar dat ik werk in en vanuit het speciaal onderwijs heb ik altijd van dichtbij ervaren hoe ingrijpend het voor een kind en de leerkracht is als het niet goed gaat op school. Tegelijkertijd zag ik hoe belangrijk een leerkracht voor een kind kan zijn, en heb ik de kracht gezien van de interactie tussen leerkracht en leerling.
Recente ontwikkelingen in het onderwijs geven het kind een centrale plaats. Tegelijkertijd wordt ook de rol van de leerkracht steeds belangrijker gevonden. Het wordt steeds duidelijker dat het uiteindelijk de leerkracht is die het onderwijs gestalte geeft. Naast mijn werk in het speciaal onderwijs ben ik begonnen met een eigen onderwijsbegeleidingsdienst. Scholen kunnen mij inhuren als ze merken dat hun leerkrachten tegen problemen aanlopen in hun klas. Om leerkrachten meer grip te geven op wat er in de klas gebeurt, maak ik gebruik van de methodiek SVIB (School Video Interactie Begeleiding) SVIB is een methodiek waarbij door middel van video opnames gewerkt wordt aan de optimalisering van het (pedagogisch) klimaat in de klas, optimalisering van de didactiek, het klassenmanagement en de interactie. SVIB geeft letterlijk zicht op het functioneren van de groep en de onderwijsgevende. Met behulp van de camera is het mogelijk vragen helder te krijgen omdat subjectieve waarneming wordt verminderd. In overleg met de leerkracht worden opnamen gemaakt van kenmerkende situaties die de leerkracht graag wil zien. Vervolgens worden deze beelden geanalyseerd. Daarbij wordt gekeken/gezocht naar patronen in de interactie, het klassenmanagement of de didactiek. Gekeken wordt naar sterke momenten: Waar ligt de sleutel tot de oplossing? Samen zoeken we naar mogelijkheden om deze sterke momenten uit te bouwen. De leerkracht wordt geactiveerd en tot reflectie over het eigen handelen aangezet doordat ik vragen stel over wat hij waarneemt op de beelden. De leerkracht leert op een positieve manier zelf ontdekken wat hij inzet aan communicatieve vaardigheden waardoor het contact met de leerling(en) geslaagd is. Dat is de grote kracht van SVIB. Deze bewustwording zorgt ervoor dat de leerkracht kan gaan kijken naar alternatieven in het eigen handelen die ten goede komen aan de oorzaak van het gestelde probleem.
SVIB kan worden ingezet voor individuele docenten maar ook voor teamontwikkeling. Zowel voor basisonderwijs en voorgezet onderwijs. Voor meer informatie mail naar: tessabuisonderwijsbegeleiding@gmail.com
