KAMPEN - "Als we doorgaan zoals de afgelopen jaren, dan is de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden te Kampen/Noordoostpolder over een aantal jaren niet meer". Droeve woorden van Jannes Bosker, penningmeester van het kerkgenootschap dat is gevestigd aan de Vloeddijk 62.
Uit de ogen van Bosker spreekt echter geen wanhoop, maar optimisme. De driftige werktuigelijke geluiden die weerklinken vanachter een stijlvol gerestaureerde paneeldeur verklaren zijn optimisme. De vereniging gaat het helemaal anders aanpakken en een grootscheepse verbouwing van het kerkgebouw vormt hiervoor het startschot.
"De afgelopen jaren zijn wij eigenlijk verworden tot een sluimerende gemeente", verklaart Bosker. "We hielden twee keer per maand een dienst en daar kwam een handjevol mensen op af. Er was bovendien geen nieuwe aanwas. Driekwart van onze leden is inmiddels boven de 65. Om voort te kunnen blijven bestaan moet er echt iets veranderen besluit het bestuur".
Toen ineens was daar de gemeente Kampen die het oog liet vallen op een stuk land van het kerkgenootschap. Dit land was ooit verworven als legaat; een erfvorm die vroeger vaak gebruikt werd om bezittingen na het overlijden aan de kerk te schenken. De gemeente bood een flinke som geld voor dit land.
Veel geld, weinig leden
"En zo hadden wij plots het probleem dat we een enorm eigen vermogen hadden, maar een gebrek aan leden en een vereniging die eigenlijk niet veel meer nodig had", lacht Bosker die, als penningmeester een goede bestemming voor het geld moest zien te vinden. "We besloten dat we met het geld nog een ultieme poging moesten doen om de vrijzinnigheid in zijn algemeen te ondersteunen. Met een deel proberen we de Kamper vereniging weer bloeiend te maken, een ander deel gaat naar goede vrijzinnige en humanistische doelen in de regio, landelijk en de rest van de wereld. . De verbouwing, waarvoor al in 2009 de plannen zijn gemaakt, is hiertoe een eerste grote stap."
Hoognodige verbouwing
Dat de verbouwing hoognodig was, viel ook Marianne Gaastra op die aangetrokken werd als nieuwe, inspirerende predikant. "Al tijdens de sollicitatie zei ik: 'Als je echt wat wilt, dan moet je eerst die oude, sombere kerkzaal eens opknappen. Het was hier echt een beetje muf". "De kelder stond vol met water, de serre was een rommelhok, de zolder stond vol, het dak lekte, het behang verouderd en de elektrische bedrading gevaarlijk . Het kon eigenlijk niet meer", vult Bosker aan.
Inmiddels is hier niets meer van te zien. De verbouwing is in vergevorderd stadium. De authentieke elementen en kleuren van het pand zijn teruggehaald en vanachter houten platen kwamen de originele paneeldeuren tevoorschijn. Het rijk versierde plafond dat al in het pand aanwezig was komt nu volledig tot zijn recht. Deel een van de missie lijkt geslaagd. Nu de kerkzaal nog vol.
Moderne boodschap
Gaastra en Bosker denken dat de boodschap van de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden er een is die juist in deze tijd in vruchtbare aarde zou moeten vallen. Gaastra: "Bij ons gaat het om de zoektocht naar wat er toe doet in het leven, het gaat om eigen verantwoordelijkheid en tolerantie. Wij zoeken wel inspiratie in de Bijbel, maar ieder gemeentelid mag de verhalen op zijn eigen manier interpreteren. Een voorbeeld: Jezus is voor ons een inspirerend figuur, maar de zoon van god? Hooguit in de zin dat we allemaal kinderen van god zijn. Maar ook dat is voor ieder lid van de gemeente anders, daar zijn ze vrij in. Het is heel persoonlijk en dat sluit aan bij de levensstijl van veel mensen tegenwoordig"
Paradoxaal gezien is het instituut kerk en zijn beslotenheid, , volgens Bosker nou juist hetgeen waaraan de kerk haar afnemende aantal leden lijkt te danken. "Daardoor loop je het gevaar dat je teveel in jezelf gekeerd raakt. En helaas hebben ook wij het daar moeilijk mee. Het past niet bij onze kerk om te evangeliseren, maar je moet wel laten zien dat je er bent. Je moet naar buiten treden en dat proberen we in de toekomst meer te doen."
Wie benieuwd is hoe het, als kerkgebouw dienstdoende herenpand, van de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden verbouwd is of wie geïnteresseerd is in de denkbeelden van de kerk is welkom tijdens de Open Dag aan de Vloeddijk 62 op zaterdag 11 februari van 11.00 - 13.30 uur. Een dag eerder worden voor het eerst de deuren geopend voor genodigden.
De eerste dienst in het vernieuwde gebouw van samenkomst vindt plaats op zondagmorgen 12 februari om 10.15 uur en open voor alle belangstellenden. Voorganger is dan dominee Marianne Gaastra.
(door Nick de Vries)
