(door Maarten van Gemert)
IJSSELMUIDEN – Als zelfstandig ondernemer moet Alex van Ingen alert blijven op de laatste ontwikkelingen. Zijn slagerij gaat mee met de tijd en om zich nog duidelijker te profileren, is Slagerij Alex van Ingen een nieuwe weg ingeslagen. Dat begon met een klein feestje waar vijf markbezoekers werden verrast met een vleespakket.
Kleine ondernemers komen soms niet toe aan hun marketing. Via zijn bedrijfsadviseur werd Van Ingen gewezen op Many Tastes. Toen de slager zich wendde tot dit communicatieburo voor het MKB, werd hij aangenaam verrast. Als honderdste onderneming kreeg hij een marketingpakket kado en werd hij vrijdag 7 februari in het zonnetje gezet. Van Ingen verraste op zijn beurt enkele bezoekers van de weekmarkt die met een loterij een vleespakket wonnen.
Slager van huis uit
Alex heeft het slagersvak van huis uit meegekregen van zijn vader. Na de LTS volgde hij de slagersvakschool die tegenwoordig onder de SVO vakopleiding food valt. Hij behaalde zijn ondernemersdiploma terwijl hij bij meerdere supermarkten als chefslager aan de slag ging.
Na overal rondgekeken te hebben, volgde in 2011 de grote stap naar een eigen zaak aan de Dorpsweg op de hoek met de Veenstraat. Zijn broer Evert heeft een slagerij in Genemuiden met wie Alex veel samenwerkt.
In lijn met de laatste trends, richt Alex zich op gemak, complete maaltijden en kleine feesten en partijen, zoals een bedrijfsfeest of een buurtbarbecue. Voorop blijft altijd een goed stuk verantwoord vlees staan. Alex kent de veeboer die hem rund levert en zijn slagerij behoort tot de grossiers van Het Wroetvarken.
Hele dag wroeten
Het vlees dat Slagerij Van Ingen biedt, is afkomstig van varkens die de hele dag hebben mogen wroeten. Het Wroetvarken is een uniek ras volgens Stichting De Wroetstal. De aangesloten slagers willen rekening houden met milieu, natuur, dieren en de consument.
Uiteindelijk krijg je het lekkerste stukje vlees van een varken dat met niet-gemodificeerd voer de hele dag zijn natuurlijk gedrag heeft kunnen vertonen. Tijdens het feestje voor de slagerij kon iedereen dit proeven want Alex deelde volop zijn lekkernijen uit.
Traktatie van slager Alex van Ingen (foto: Maarten van Gemert)
Vernieuwde marketing
Fiorienne Westenberg en Elin van Beem helpen kleine ondernemers zich te positioneren in de markt. Ze hebben meer slagers tot hun clientèle die hun passie en vakmanschap willen uitdragen. Slagerij van Ingen kreeg als honderdste onderneming een pakket aangeboden dat startte met een feestje.
Op de vrijdagmarkt op het Markeresplein deelden de dames lootjes uit voor goodiebags, wat bij een slager natuurlijk neerkomt op een vleespakket. Om drie uur was de trekking door Alex van Ingen zelf. Eén marktbezoeksters leek twee keer mee te doen en in de prijzen te vallen. Maar ze gaf aan dat ze ook een lootje van een vriendin had. Toen ze voor haar zwager een derde vleespakket won, durfde ze zich nauwelijks nog te roeren. Slagerij Alex van Ingen roert zich echter des te meer.