Scheepswerf in de problemen: personeel naar huis
KAMPEN – Circa 100 personeelsleden van Peters Shipyards zitten tijdelijk thuis, meldde FNV Bondgenoten. De directie van Peters is mogelijk in overleg over een financieringsprobleem. Het bedrijf wil zelf geen mededelingen doen.Op de werf werd tot en met woensdag gewerkt aan een groot transportschip ter waarde van enkele tientallen miljoenen euro's. Tussen de rederij die het schip besteld heeft en de werf is een conflict ontstaan over de financiering ervan, stelt vakbond FNV. Hierover berichtte dagblad de Stentor afgelopen week. Een bekend probleem uit de scheepsbouw, zegt Albert Kuiper telefonisch, bestuurslid van FNV Bondgenoten. De bond werd een week terug al gepolst door leden die zagen dat het mis ging bij Peters. “Uitzendkrachten werden naar huis gestuurd terwijl ze bij de bouw juist wel hard nodig waren. Dan voel je dat er iets niet klopt.'' Schepen bouwen is risicovol, zegt Kuiper. “Zo'n schip is het geld pas waard als de motor erin zit en het vaart. Maar de bouw valt of staat met de financiering.'' De bouw van dit betreffende schip zou enkele tientallen miljoenen kosten.FNV is door de directie kort op de hoogte gesteld van de situatie, net als de werknemers. Die worden wel doorbetaald maar zitten sinds donderdag thuis. In de Nederlandse scheepswereld geldt wel een landelijke garantieregeling maar banken staan aan het roer daarvan. “En die zijn niet zo geneigd geld uit te lenen”, vat Kuiper het probleem samen. Veel wilde de directie nog niet kwijt over het probleem, wel dat ze in overleg is met de reder over de ontstane situatie, zegt de vakbondsman. Kuiper weet niet hoe ernstig de situatie is, al komt het niet vaak voor dat personeel naar huis gestuurd wordt. “Ook wij hebben nog veel vragen.” De directie wilde niet reageren op vragen van deze krant. Ook wil ze het relaas van de vakbond niet bevestigen. Dat er problemen zijn, wordt niet ontkend. De meer dan 100 jaar oude werf met locaties in Kampen en Kroatië maakt een gemiddelde jaaromzet van 50 miljoen euro. De werf bouwt gemiddeld 4 transportschepen per jaar. Peters werd vorig jaar nog onderscheiden vanwege de ontwikkeling van de LNG Greenstream Tanker. De motoren van dit schip werken op LNG (vloeibaar natuurlijk gas). Dit reduceert de CO2-uitstoot enorm. Bovendien gebruikt het schip minder energie dan conventionelere uitvoeringen. De Greenstream werd in 2013 verkozen tot Schip van het Jaar. In oktober vorig jaar werd de Industrial Merchant te water gelaten. De tienduizend-tonner behoort tot de grootste schepen die ooit in Kampen zijn gebouwd.Werf nog bezig met terugbetalen MatchingfondsEind 2010 werd Peters Shipyards door de rechtbank Zwolle veroordeeld tot betaling van een boete van een ton wegens fraude bij verstrekking van miljoenen uit het Matchingfonds. Dit fonds was eind jaren negentig ingevoerd om Nederlandse werven te steunen in hun strijd met buitenlandse concurrenten. Peters ving ten onrechte 2,5 miljoen euro. De oud-directeur werd in die zaak ook veroordeeld voor fraude. Om in aanmerking te komen voor die subsidie waren er twee belangrijke voorwaarden: de schepen moesten voor een buitenlandse partij worden gebouwd en er moest een concurrerende offerte liggen van een bedrijf uit het buitenland. De vier zeeschepen werden volgens het Openbaar Ministerie slechts op papier voor de Finse werf gebouwd maar aan een Nederlandse partij geleverd. En dat is in strijd met de subsidieregeling. De werf gaf destijds aan dat de subsidie voor eind 2015 volledig terugbetaald zal zijn.door Michiel Satink
