Raad verbolgen over motie van treurnis
KAMPEN - De SP-fractie heeft donderdagavond felle kritiek gekregen op haar voornemen om een motie van treurnis in te dienen tegen het college. De partij kondigde maandag 29 oktober aan deze in te dienen vanwege de volgens hun lakse houding ten aanzien van het armoedebeleid van de gemeente Kampen, maar nog voordat de motie werd ingediend, bleek hiervoor geen enkele steun te zijn bij de raad. De raad zag de actie vooral als een publiciteitsstunt. Xandra Koster van de PvdA-fractie haalde fel uit naar de SP-fractie. "Met het indienen van een motie van treurnis, slaan ze nog geen deuk in een pakje boter", aldus de politica. "Leuk voor de publiciteit is het wel, maar of je dat over de rug van het armoedebeleid moet doen?"Jan Witteveen van de ChristenUnie vatte de kritiek van de raad samen: "Die motie van treurnis, daar wordt je treurig van. Zeker als je de geschiedenis ervan ziet." Hij gaf aan dat in de al in de commissievergadering door het college is aangegeven dat er hard aan het beleid gewerkt wordt en dat ook de rekenkamer heeft geconstateerd dat dit er de laatste tijd verbetering zichtbaar was. Het ging niet om gebrekkig beleid, maar meer om gebrek aan samenhang.Veel partijen vonden het raar dat de motie is ingediend omdat in de commissie nog was afgesproken dat de raad niet over elkaar heen zou moeten vallen om aan te tonen hoe belangrijk de partijen het armoedebeleid vinden. "Dat vinden we namelijk allemaal", aldus Hilde Palland-Mulder.Verdraaiing feitenVan der Linde van de SGP vindt dat de SP de waarheid verdraait: "We herkennen ons niet in de woorden die de SP in de motie gebruikt. Ik vind dat je feiten recht moet doen. De SP zegt dat de rekenkamer stelt dat er geen beleid is. Dat heeft de rekenkamer niet gezegd, die heeft gezegd dat er onvoldoende samenhangend beleid is en dat is iets heel anders." Daarnaast vindt Van der Linde het opmerkelijk dat de SP die toch een actiepartij zou moeten zijn jaren niets heeft ondernomen, terwijl het volgens de SP allang duidelijk was dat het armoedebeleid faalde. "Het is gek als je dan alleen op actie van het college wacht."(door Nick de Vries)
