De Brug

Zaterdag, 27 juni 2026

Al het nieuws uit Kampen, IJsselmuiden e.o.

Omstreden kapvergunning waarschijnlijk ongeldig

Ingezonden door: Hermijn Bloemhard
DEN HAAG – De vergunning voor de omstreden kap van 10 linden aan de Dorpsweg in Wilsum is vermoedelijk niet geldig. Dat bleek donderdag tijdens een spoedzitting bij de Raad van State. De kap van de oude bomen wordt al jaren bestreden door het Bomenmeldpunt Kampen. In het dorp staan vóór- en tegenstanders recht tegenover elkaar. Een werkgroep van de Vereniging Dorpsbelangen Wilsum maakte, ondersteund door de gemeente Kampen en de provincie, een plan voor de herinrichting van de dorpskern. Het kappen van de 10 linden is onderdeel van dit plan.Aanvankelijk oordeelde de rechtbank in Zwolle dat de kapvergunning die de gemeente aan zichzelf verleende, moest worden geschorst. De rechtbank vond dat de gemeente onvoldoende had onderbouwd waarom de bomen weg moesten. Toen die onderbouwing er later wel kwam, ging de rechtbank alsnog akkoord.Dat was voor het Bomenmeldpunt een reden om naar de Raad van State te stappen voor een hoger beroep. Daarnaast werd bij de Raad een spoedzitting aangevraagd om de vergunning weer te laten schorsen, zodat de gemeente voorlopig nog niet aan de slag kan.Tijdens die zitting constateerde de raadsvoorzitter dat de vergunning vrijwel zeker niet meer geldig is. Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Kampen is een kapvergunning namelijk na een jaar verlopen. De vergunning werd verleend in 2009 en zou dus niet meer geldig zijn. De raadsvoorzitter sprak van een groot probleem.Een woordvoerder van de gemeente probeerde de vergunning nog te redden door te wijzen op de periode waarin die vergunning geschorst was door de rechtbank. Daardoor zou de geldigheidsduur van de vergunning zijn verlengd. Maar die lenige argumentatie maakte weinig indruk op de raadsvoorzitter.De gemeente zal dus waarschijnlijk een nieuwe vergunning moeten verlenen voor de omstreden bomenkap. Daarop vooruitlopend bekeek de raadsvoorzitter of die wel gemakkelijk kan worden verleend. Bij de omstreden vergunning was de gemeente namelijk voorbijgegaan aan het advies van een deskundige om maar drie bomen te kappen en een andere te verplaatsen. De rest zou kunnen blijven staan.Voor het Bomenmeldpunt was dit ook een aanvaardbare oplossing. Maar de gemeente had het deskundigenadvies naast zich neergelegd. Het Bomenmeldpunt voelde zich zwaar geschoffeerd, omdat het advies wel als compromis was voorgesteld.Volgens de bij de Raad aanwezige wethouder Ekker ging toch de voorkeur uit naar kap van alle 10 linden. Van monumentale bomen is volgens hem geen sprake en de staat van de bomen is ook niet goed. De uitspraak volgt binnen enkele weken.