De Brug

Zondag, 24 november 2024

Al het nieuws uit Kampen, IJsselmuiden e.o.

IJsselmuider NCP verkozen tot tweede beste assesment en recruitment bureau van Nederland

IJsselmuider NCP verkozen tot tweede beste assesment en recruitment bureau van Nederland
Redactie: Nick de Vries

“Ik moet me nog wel even omkleden, want ik ga natuurlijk wel in pak”, lacht Willem Rietberg. Hij is in opperbeste stemming. Zijn bedrijf, NCP HRM heeft onlangs de tweede prijs gewonnen in de categorie HR dienstverlening assesments en recruitment landelijk bij de verkiezing door MT Magazine. Woensdag maakte hij zich op voor een feestelijke avond op Paleis Soestdijk, waar alle prijswinnaars op een diner getrakteerd werden.

“De tweede plek overviel ons eigenlijk een beetje”, zegt de IJsselmuidenaar, “Wij doen al jaren ons werk zo goed mogelijk. We wisten natuurlijk dat we kwaliteit leverden, maar dat het zo hoog gewaardeerd werd, dat was voor ons ook een aangename verrassing.”

NCP HRM, voluit NCP Recruitment, Assessments en HR Interim, houdt zich onder meer bezig met het vinden van de juiste werknemers voor de juiste plek bij MKB-ondernemers. Kandidaten kunnen gevonden worden buiten het bedrijf, maar NCP HRM helpt ook bij reorganisaties, waarbij gekeken wordt of alle personen binnen het bedrijf nog wel op de hun plek zitten.

“Bij deze zoektocht stellen we de mens centraal”, vertelt Rietberg. “Iedereen heeft waardevolle talenten. We willen mensen zinvol inzetten, zodat zij zich kunnen ontwikkelen én de organisatie verder kunnen helpen. Passie, plezier en zingeving staan daarbij voorop.”

Vacatures werken niet

Volgens Rietberg is het vinden van de juiste werknemer tegenwoordig moeilijker dan ooit. Werk is minder afgebakend, taken zijn diverser en veranderen voortdurend. Een goede werknemer moet brede algemene vaardigheden hebben en zich snel aan willen en kunnen passen. Vind die maar eens met een simpele vacature, dat lukt niet.

NCP HRM werkt op een moderne manier. “Vacatures zijn de oude manier van denken. Wij zijn er van overtuigd dat een kandidaat niet enkel op basis van een cv moet worden beoordeeld. Voor een opdrachtgever gaan wij actief op zoek naar een goede werknemer. Headhunting, zoals dat genoemd wordt, begint vaak op LinkedIn. Op basis van geschiktheid zoeken we kandidaten die wij uitnodigen voor een kennismakingsgesprek en eventueel een uitgebreide assessment. Vervolgens stellen wij de persoon voor aan de werkgever.”

Herschikking van talent

De juiste persoon vinden voor de juiste plek dus. Dat kan extern, maar ook intern. Soms matchen de talenten van werknemers niet meer niet meer met hun functie. NCP heeft uitgebreide assessment-programma’s, waarbij werknemers via vragenlijsten, rollenspellen intelligentietesten interviews en meer worden geprofileerd, waarna gekeken wordt of zij nog wel op de juiste plek zitten.

Nieuwe vaardigheden

NCP bestaat al sinds 1974, maar zo’n drie jaar geleden besloot het bedrijf deze assessment-tak grondig onder handen te nemen. “De wereld verandert in hoog tempo en we merkten dat de oude manier van werken achterhaald was. We hebben de arbeidsmarkt grondig onderzocht en gekeken naar de vaardigheden van werknemers die in deze tijd een bedrijf verder helpen. We ontdekten dat eigenschappen als analyserend vermogen, flexibiliteit, kritisch denken en een creatieve kijk op zaken in deze tijd vaak belangrijker zijn dan een perfect sluitende opleiding. Deze inzichten hebben we verwerkt in onze programma’s. Vorig jaar hebben we hetzelfde gedaan voor onze recruitment-tak. Ik denk dat deze nieuwe werkwijze in hoge mate bijgedragen heeft aan het huidige succes. Wij weten precies wat een werknemer nu nodig heeft.”

De verkiezing tot tweede beste dienstverlener van Nederland is tot stand gekomen op basis van aanbevelingen van klanten. MT Magazine heeft bedrijven door de Erasmus Universiteit laten beoordelen op 1. Kwaliteit; 2. Klantgerichtheid en 3. Product Leadership en Aanbeveling. “Dat wij juist door aanbeveling zo hoog geëindigd zijn is voor ons een teken dat we het goed doen. Uiteindelijk gaat het erom dat we de klanten tevreden stellen en daar zijn we duidelijk in geslaagd.”

Benieuwd naar onze werkwijze? Kijk op www.ncphrm.nl voor meer informatie.