Ook al ben je de beste bestuurder ter wereld, een ongelukje kan altijd gebeuren. Wat andere weggebruikers doen heb je namelijk niet in de hand. Vroeg of laat zal het dus ook jou gebeuren: je auto loopt schade op. Een paar krasjes zijn vaak nog simpel te herstellen, maar een motorkap of autodeur uitdeuken gaat zal al gauw klauwen met geld kosten. Bovendien komen deuken meestal niet alleen. Platen verbuigen, elektronica gaat kapot en dure xenonlampen breken in duizend stukjes.
Moet ik dan gelijk mijn defecte auto verkopen?
Niet altijd, maar zoals we zullen zien is dit vaak gewoon de meest voordelige optie. In sommige lichte gevallen kan reparatie zeker nog wel lonen. Wat je jezelf altijd moet afvragen is het volgende: is mijn auto het waard om te laten repareren? Het is daarom een goed idee om twee dingen op te zoeken: de waarde van je wagen in goede staat en hoeveel een reparatie gaat kosten.
Het spreekt voor zich dat wanneer de reparatiekosten hoger uitvallen dan de waarde van je wagen in goede staat, je hem beter direct kapot kunt verkopen. In andere gevallen zul je even moeten rekenen. Trek de reparatiekosten van de waarde van je auto in goede staat af. Dit is de waarde van je auto nu. Kun je dan ergens anders een hogere waarde krijgen, dan moet je hem verkopen. Gaat dit niet? Laat hem dan repareren. Houd er wel rekening mee dat reparaties, en zeker na een ongeval, altijd geregistreerd worden. De waarde van een auto die bij een ongeval betrokken is geweest zal daarom altijd iets lager uitvallen dan de gemiddelde waardes.
Verschillende manieren om een schadeauto te verkopen na een ongeval
Zoals iedereen die vaak op de weg zit zal weten, leiden alle wegen uiteindelijk naar Rome. Sommige wegen zijn echter een stuk beter dan andere. Een schadeauto kun je dan ook overal verkopen, maar je zult niet overal de juiste waarde voor je auto krijgen.
Je kunt je kapotte auto bijvoorbeeld laten ophalen door een sloper. Deze zal je auto uit elkaar halen en de onderdelen verkopen. Vervolgens brengt hij wat hij nog overhoudt naar de ijzerboer. Dit zouden we echt alleen doen als de auto hele zware schade heeft. Als er nog iets van je auto te maken is, kun je hem altijd beter verkopen aan iemand die hem in zijn geheel wil hebben.
Zo iemand is bijvoorbeeld een lokale garagehouder. Deze zal je auto repareren en hem dan weer verkopen. Dit zal over het algemeen een stuk meer opleveren dan bij het sloopbedrijf, alleen je blijft met het probleem van de dure reparatie zitten. In feite verleg je alleen maar het probleem. In plaats van veel te betalen voor een reparatie, krijg je weinig voor je kapotte auto, omdat de garage de reparatie nu zelf zal moeten betalen.
De beste manier: je kapotte auto verkopen voor export
Een defecte auto verkopen voor export is dé manier om het meeste geld te krijgen voor je kapotte auto. Waarom dit zo’n goede manier is? Dat is heel simpel: je profiteert van de lagere reparatiekosten in andere landen!
Wanneer je jouw schadewagen verkoopt aan een auto inkoop specialist zoals East European Provider, zullen zij je auto direct exporteren naar bijvoorbeeld Polen of Oekraïne. Daar wordt hij goedkoop gerepareerd en doorverkocht.
Ben je benieuwd hoeveel jouw defecte wagen nog opbrengt voor export en of dit meer is dan de waarde van je auto nu? Vul dan gratis en vrijblijvend het inkoopformulier in op de website en kom er achter!